RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SKULLE REIST UTEN NYFØDT BABY: Den nybakte mammaen Marina Johansen ble mildt sagt overrasket da hun på flyplassen på Høybuktmoen oppdaget at Pasientreiser ikke hadde ordnet billett til verken babyen Mathias eller samboeren Jahn-Erling Pettersen. Etter mye om og men kom den lille familien seg hjem til Gamvik fem dager etter fødselen.
SKULLE REIST UTEN NYFØDT BABY: Den nybakte mammaen Marina Johansen ble mildt sagt overrasket da hun på flyplassen på Høybuktmoen oppdaget at Pasientreiser ikke hadde ordnet billett til verken babyen Mathias eller samboeren Jahn-Erling Pettersen. Etter mye om og men kom den lille familien seg hjem til Gamvik fem dager etter fødselen. Foto: Amund Trellevik , Finnmarken

Fikk ikke flybillett til nyfødt baby

Sist oppdatert:
Da Marina Johansen etter fødselen skulle reise hjem, fikk hun ikke billett til sin nyfødte baby.

- Da vi kom til flyplassen i Kirkenes og fikk beskjed om at nei, det var bare ordnet billett til meg og ikke til babyen og Jahn-Erling, da tenkte jeg at noe måtte være feil, forteller Marina Johansen (22) til Finnmarken.

Natt til nyttårsaften ble hun og samboeren Jahn-Erling Pettersen (23) foreldre til en velskapt liten gutt. Den lille familien var klare for hjemreise fredag, men fordi Pasientreiser ikke var å få tak i før Mehamn-flyet hadde gått, ble hjemreisen flyttet til lørdag 4. januar. Da de kom til flyplassen viste det seg at sånn skulle det ikke gå.

Ei natt til på sykehuset

I skranken på flyplassen fikk Marina vite at det kun var bestilt én billett, og det var til Marina selv. Den fire dager gamle babyen og den nybakte pappaen sto uten retur til hjemstedet Gamvik.

- Den serviceansatte sjekket opp og i mente, men det var ikke billetter til noen av dem. Så der sto vi, med lillebarnet i armene og ikke tak over hodet. Vi ble ganske fortvilte, sier Marina.

De forsøkte å få tak i Pasientreiser, men fordi de er helgestengt, måtte familien kontakte sykehuset. Derfra fikk de beskjed om å komme tilbake til fødeavdelinga, og være der til neste fly gikk, neste dag.

- De på sykehuset ble helt paff og sa at de aldri hadde opplevd lignende. Da vi kom til sykehuset hadde de sjekket opp i saken og fortalt at det ikke var der feilen lå, men hos Pasientreiser, forteller Marina til Finnmarken.

Normal prosedyre etter fødsel er at mor og barn får dekt hjemreise, mens samboer eller annet følge må dekke reisen selv. Sykehuset i Kirkenes hadde derimot ordnet det slik at også Jahn-Erlings reise skulle dekkes av Pasientreiser i første omgang, og så skulle han betale de tilbake seinere.

Fikset reisen selv

Før Marina, Jahn-Erling og lille Mathias forlot flyplassen lørdag, ordnet de selv med billettene for å være helt sikre på å komme seg hjem til Gamvik søndag. Da flyet tok av fra Høybuktmoen klokka 16.34 satt de tre på. Da de landet i Mehamn klokka 17.40, sto noen kjenninger av paret klare til å hente de tre og kjøre dem de siste 2,3 milene hjem til Gamvik.

- Den bilturen tok vi ikke sjanse på å ordne via Pasientreiser, sier Marina, som fikk en spesiell start på sin tilværelse som nybakt mor.

- Jeg har opplevd utrolige ting med Pasientreiser før og vet om andre som har vært borti mye rart gjennom dem, men dette tar kaka. Når det er snakk om en nyfødt baby trodde jeg de var mer opptatte av å gjøre ting riktig, sier hun.

Kunne gått verre

Også før fødselen hadde Marina trøbbel med Pasientreiser. Fordi været kan sette en stopper for transport fra Gamvik og det ikke finnes jordmor i området, blir gravide der rådet til å reise til sykehuset to uker før termin. Altså skulle Marina satt kursen mot sykehuset i Kirkenes 16. desember, men valgte selv å drøye til 23.

- Jeg tenker som så at det er bedre å bo hos kjenninger enn å ligge to ekstra uker på sykehuset, så vi ville heller reise til Vadsø. Der kjenner vi folk og dessuten er det jordmor i byen. Også er det bare et par timers kjøretur rundt fjorden til Kirkenes, forklarer Marina.

Men Pasientreiser var ikke med på den tanken.

- Da jeg snakket med Pasientreiser for å få reisa dekt, fikk jeg til svar at de ikke dekte så lang tid i forveien. De slo seg vrang og sa at den dagen vannet går, kan det være pent vær i Gamvik. Jeg fikk altså reise om jeg ville, men det ble uten deres hjelp, sier en oppgitt Marina.

I dag er hun glad for at hun og samboeren selv kjøpte billett til å fly til Vadsø lillejulaften.

- Det «morsomme» er at det viste seg at det ikke er fysisk mulig for meg å føde på normalt vis, og at Mathias kom med keisersnitt. Hadde jeg da vært i Mehamn helt til vannet gikk og om det ikke gikk fly ... Man trenger ikke ha stor fantasi for å tenke hva som i verste fall kunne skjedd, sier hun.

Oppfordrer til å klage

Kommunikasjonsrådgiver Eilert Sundt ved Finnmarkssykehuset, hvor Pasientreiser er en egen avdeling, kan ikke kommentere denne konkrete saken, og uttaler seg derfor generelt om pasientreiser ved fødsler.

- Standard prosedyre er at mor og barn får dekket reisen gjennom Pasientreiser, og så må barnefar eller samboer ordne hjemreise selv. Unntaket er om barnet av medisinske årsaker trenger to ledsagere, sier Sundt.

Pasientreiser booker flyreiser med Widerøe gjennom et reisebyrå, og derfor kan det ha oppstått misforståelser i ett av leddene, tror han.

- Hvis pasienter opplever at ting ikke er gjort som det skal, vil vi gjerne at de tar kontakt med Pasientreiser på telefon eller sender en klage, sier han.

Selv om han ikke vil kommentere Marina Johansens sak direkte, er han åpen for at det kan ha skjedd en feil.

- Hjemreise skal i alle fall ikke være morens problem, sier han

LES FLERE SAKER FRA FINNMARKEN

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere