RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ET NÅLØYE: Luftfartstilsynet sjekker bakgrunnen til alle som skal arbeide ved Oslo Lufthavn på Gardermoen. Brit Toril Mortensen ble bøtelagt tilbake i 1992 og mener hun i dag utsettes for usaklighet av OSL-bedrifter.Foto: Scanpix/ Kjell Assum (Romerikes Blad)
ET NÅLØYE: Luftfartstilsynet sjekker bakgrunnen til alle som skal arbeide ved Oslo Lufthavn på Gardermoen. Brit Toril Mortensen ble bøtelagt tilbake i 1992 og mener hun i dag utsettes for usaklighet av OSL-bedrifter.Foto: Scanpix/ Kjell Assum (Romerikes Blad)

Fikk ikke jobb på grunn av bot fra 1992

Sist oppdatert:
Brit Toril Mortensen gjorde en bommert bak rattet. 22 år senere mener hun flere OSL-bedrifter utsetter henne for usakligheter.

(Romerikes Blad): Brit Toril Mortensen har søkt flere jobber ved Oslo Lufthavn på Gardermoen.

Når arbeidsgivere får vite at hun er bøtelagt for brudd på veitrafikkloven, får hun bare høre at hun ikke vil passere sikkerhetsklareringen.

Ansettelse kan ikke komme på tale. Dette selv om forseelsen skjedde så langt tilbake som i 1992.

Fakta: FAKTA

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Bakgrunnssjekk utføres for å hindre at personer som kan representere en risiko for sikkerheten gis adgang.

Ubetinget fengsel på 5 år eller mer skal medføre karantenetid på 15 år. Ubetinget fengsel på mellom seks måneder og 5 år skal medføre karantenetid på 10 år.

Ubetinget fengsel på inntil seks måneder eller samfunnsstraff skal medføre karantenetid på 5 år.

Betinget fengsel straff skal medføre karantenetid på 4 år.

For bøter, påtaleunnlatelser og saker avgjort i konfliktrådet for overtredelse av fastsatte lover gjelder karantenetid i inntil tre år.

Endret regelverk
Undersøkelser Romerikes Blad har foretatt hos Luftfartstilsynet i Bodø viser at Mortensens gamle «synder» ikke skal tillegges betydning.

Regelverket ble endret i 2011. Bøtelegging for brudd på veitrafikkloven teller ikke lenger ved bakgrunnssjekk. Etter det gamle regelverket ville forseelsen uansett ha vært ute av verden etter tre år i denne sammenheng.

51-åringen, som ellers er ustraffet, synes det er helt urimelig at hun skal utestenges fra arbeidslivet ved landets hovedflyplass på grunn av en forseelse for 22 år siden. Derfor kontaktet hun vår avis.

– Jeg får ikke engang lov til å pakke flymat, sier hun oppgitt.

At hun forårsaket en trafikkulykke i Tromsø for 22 år siden vil for alltid stå oppført på rullebladet hennes.

– Jeg var student i 1992. I et veikryss overholdt jeg ikke vikeplikten, noe som endte med at jeg kolliderte med en annen bilist. Jeg pådro meg lettere skader, og den gamle bilen min ble totalskadd.

Føreren av den andre bilen slapp fra kollisjonen uten skader av noe slag.

Var aktuell for jobber
Brit Toril betalte 3.000 kroner i bot, og hun anså saken for å være «ute av verden» og glemt, inntil hun fikk avslag på søknader om jobb på Gardermoen.

– For å få jobbe ved OSL kreves adgangskort, og den gis på bakgrunn av blant annet «uttømmende politiattest». Det var i den forbindelse at jeg fikk vite at trafikkforseelsen hefter ved meg den dag i dag.

– For meg er det vanskelig nok å få jobb, uten at jeg skal bli ekskludert på bakgrunn av denne ene episoden, sier hun oppgitt over avslagene.

Nå håper hun at hun vil få en fast jobb ved OSL.

Les flere saker fra rb.no her!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere