RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Erik Hagen (F-B.no)

Fikk tilbud om fruktkurv og 1.000 kroner for stjålet Mac

Sist oppdatert:
Ulf Knudsen trodde sekken hans var trygg da Kiwi krevde at han måtte levere den fra seg før han gikk inn i butikken.

Ulf Knudsen fra Kråkerøy har vært fast kunde på Kiwi Kråkerøybrua siden de åpnet for noen år siden. Plutselig en dag kom det opp et skilt om at kunder måtte sette fra seg bager og vesker før de gikk inn i butikken, melder Fredrikstad Blad.

Den 25. mai leverte han noe motvillig fra seg sekken i kassen. Han likte det ikke, men trodde den var i trygge hender.

- Da jeg skulle betale, var sekken stjålet. Det skjedde mens den var i Kiwis oppbevaring.

Opplevd noe lignende? Kontakt: vaktsjef@Nettaivsen.no

- Latterlig tilbud
Han regnet med at det ville gå greit å få erstattet tapet. Etter litt e-postutveksling, kom det skriftlige tilbudet:

«Da din bag ble frastjålet her på Kiwi 25.05.13 ønsker vi å gi deg et gavekort på kr 1000,- og en fruktkurv m/sjokolade som en kompensasjon for det som skjedde.»

- Dette tilbudet er helt latterlig, og er ikke i nærheten av å dekke mitt tap engang. Det var Kiwi som krevde at jeg skulle levere inn sekken, og det var dermed de som hadde ansvaret for den. Mener Knudsen.

- Jeg forventer at de dekker mitt tap, samt at jeg får en kompensasjon i tillegg. Jeg har hatt masse bryderi med dette, og har brukt mye tid. Og jeg mistet mye arbeid som var lagret på dataen. Det var de som krevde at jeg skulle levere inn sekken, og det var deres ansvar.

- Jeg opplever tilbudet som en fornærmelse og totalt ansvarsfraskrivelse fra butikken. Jeg har fulgt påbud tvunget på meg av butikken, og så er dette tilbudet jeg får.

Knudsen er teknisk sjef på Akademiet for scenekunst. Han er også komponist, musiker og lyddesigner. I sekken lå det en Macbook Pro med mye programvare. På den lå det en del lydarbeid og musikk fra jobben og en forestilling han har jobbet med.

- Det var vel verdier for rundt 15.000 kroner, mener han.

Lover løsning
Butikken har nå fjernet skiltet om at de krever at kunder skal legge igjen sekker og vesker før de går inn i butikken. Hittil har de stått på sitt om hvor stor kompensasjonen bør være.

Det er ikke før Fredriksstad Blad tar kontakt at det ser ut til at saken skal løse seg. Regionsjef Ole Jørgen Kjellberg er krystallklar:

- Dette skal vi løse. Vi skal nå ta kontakt med ham, og gå inn i en dialog på nytt.

Overvåkingsbilder
Knudsen var hos politiet og anmeldte saken dagen etter. De var og sikret seg overvåkingsbilder av tyven. Ifølge Knudsen skal han være godt kjent av både dem og butikken.

Hele politiets etterforskningsavdeling i Fredrikstad er på seminar i dag, og ingen har kunnet svare på status i saken.

Skylder ikke på de i kassa
Han understreker at han ikke holder de som sitter i kassa ansvarlig for det som har skjedd.

- De utsettes for unødvendig press, ved at de må passe på ting som kundene legger igjen før de går inn i butikken.

- Årsaken til det hele er et ikke gjennomtenkt bag-nekte-regime. Og ansvaret ligger hos ledelsen.

Har ikke forsikring
- Butikksjefen spurte om ikke jeg har forsikring. Men det er jo ikke JEG som trenger forsikring. «Har ikke DU forsikring?» spurte jeg henne. Det er jo butikken sitt ansvar, og det er de som skal dekke det. Hvorfor skal JEG ha bryderiet?

- De forutsetter at jeg alene skal ta byrden for det som har skjedd. Det er jeg som må politianmelde, bruke tid på dette, skaffe tilbake tapt arbeid, og bruke min forsikring, som for øvrig ikke dekker dette.

Les flere saker i Fredrikstad Blad her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere