RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Finn din kroppstype

Sist oppdatert:
Liten og rund, eller høy og bredskuldret? Kroppstypen din sier mye om hva slags trening som passer best. Test deg selv, finn din kroppstype, og få treningstipsene som passer nettopp dine særpreg.

Test deg selv!

Kryss av for dine særpreg. Legg sammen summen, og se hvilken type du er:
Lange, tynne armer (3)
Muskuløse armer (2)
Runde armer (1)

Muskuløse, kraftige legger (2)
Lange fingre og tær (3)
Pæreformet figur (1)

Høy og tynn (3)
Liten og lubben (1)
Brede skuldre(2)

Tynt, smalt ansikt (3)
Rundt eller ovalt ansikt (1)
Firkantet ansikt, veldefinerte trekk (2)

Runde, myke hofter (1)
Faste, kraftige hofter og lår (2)
Slanke, smale hofter (3)

Høyde 160 eller mindre (1)
Høyde 161 - 175 (2)
Høyde 176 eller mer (3)

Du legger lett på deg (1)
Du legger sjelden på deg (3)
Du går lett opp og ned I vekt (2)

7 poeng: Endomorf. Liten. Rund. Feminin.
8 - 10 poeng: Sterke endomorfe trekk.
11 - 13 poeng: Blanding av endmorf og meomorf.
14 poeng: Mesomorf. Middels høy, muskuløs.
15 - 17 poeng: Sterke mesomorfe trekk.
18 - 20 poeng: Blanding av mesomorf og ektomorf.
21 poeng: Ektomorf. Høy. Slank eller tynn.

1. Endomorf:
De er feminine, små, runde, myke. Gjerne korte armer og ben. Mona Lisa har et typisk endomorf ansikt. Ofte er halsen kort. De har lett for legge på seg. Glem å blir slank som en fotomodell. Det er fysisk umulig. Hvis denne typen blir for tynne, vil skinnet henge "løst " på den runde rammen - og det er svært lite attraktivt. Litt underhudsfett må til for å fylle ut. Fordi du lett eser ut og kan bli blubbete, så er formings- styrketrening viktig. Yoga og Pilates er også god trening for deg.

Treningstips for endomorf kroppstype:
Tren styrke - gå ned i vekt!
Slik øker du muskelmassen
Lær deg yoga

2. Mesomorf:
De er gjerne middels høye og muskuløse. Atletiske av bygning, med brede skuldre, kraftige armer og ben. Gjør det ofte godt i idrettsammenheng. De er ofte aktive og sterke, trener mye og har et høyt matinntak. Vektproblemer kommer når de kutter ned på trening uten å endre spisevaner. Godt råd: Planlegge nedtrapping og kostholdsomlegging når man kutter ut, eller ned på, idrett. Ikke tren med for tunge vekter som utvikler mer muskler - varier med svømming, aerobics, spinning, osv.

Treningstips for mesomorf kroppstype:
Tren styrke - gå ned i vekt!
Slik øker du muskelmassen
Spinning: sykkeltrening i gruppe

3. Ektomorf:
Dette er de høye, slanke og langlemmede. De har gjerne smale ansikter, smale hofter, flat mage og liten rumpe. De har sjelden overvektproblemer - heller det motsatte. Dette er fotomodellidealet. Hvis de i eldre år legger på seg, er det oftest bare på mage/ mellomgulv. De kan fort bli for tynne og tørre i kjøttet. De har godt av styrketrening, gjerne supplert med stretching eller mind body trening.

Treningstips for ektomorf kroppstype:
CoreTraining for mage- og rygg
Tren styrke - gå ned i vekt!
Slik øker du muskelmassen
MindBody: trening for kropp og sjel

Kilde: Den store Shape-Up Boken, av Eva Sundene.

Om forfatteren: Eva Sundene
Eva Sundene er gründer av Shape-Up Magasinet, hvor hun var sjefredaktør fra 82 - 97. Hun er spesialist på helse, skjønnhet, og velvære - innbefattet spa-begrepet. Hun er også markedssjef og konseptutvikler i CosmoDermica as og CosmoDermica Spa Academy på Holmsbu Spa.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere