RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Kjell Åge Norbeck

Finn to feil

Sist oppdatert:
Dette bildet viser veiløse Ulriken (643 moh).

(iBergen.no) 643 meter over havet, helt øverst på Bergens høyeste fjell står utrolig nok to splitter nye campingvogner parkert. Utrolig, fordi det finnes ingen veiforbindelse opp til toppen av Ulriken.

Polske beboere
Foruten fotstier er eneste mulighet å komme opp til toppen ved bruk av Ulriksbanen. Og i gondolbanen er det slett ikke plass til to campingvogner.

Vitner iBergen.no har snakket med forteller at campingvognene sto plassert like i nærheten av Ulriksmasten lørdag ettermiddag. To tilsynelatende polske menn bodde i vognene, og mye tydet på at de var håndverkere.

Ikke på ferie
Men det kuperte terrenget er et høyst usannsynlig sted å dra på campingferie, og ikke minst; hvordan i alle dager har campingvognene kommet seg opp dit?

- Med helikopter, forteller eier av Ulriksbanen, Christian Foss, til iBergen.no.

Hybler og brakker
Vognene har stått der i en måneds tid etter at Ulriksbanen fikk dem fløyet opp med et lastehelikopter. De brukes som brakker og hybler for arbeidere som er i full gang med et omfattende renoveringsarbeid med både gondolbanen og fjellkaféen.

- Vi ønsket å ha skikkelige lokaler for håndverkerne og hadde en brainstorming med de forskjellige leverandørene for hvordan det skulle løses. Det var håndverkerne selv som foreslo at vi kunne bruke campingvogner, og for oss var det en elegant løsning, forklarer Foss.

- Eneste løsning
For et ukjent beløp ble vognene kjøpt splitter nye og har både innlagt strøm og vann fra fjellkaféen. Arbeiderne kan både sove, dusje, benytte toalettet og lage mat i vognene.

De ser unektelig malplasserte ut, der de står, men Foss sier han ikke har hørt et spørrende ord om dem.

- Bare fra dere. Vognene er heller ikke de eneste som blir fløyet med helikopter. Mye av materialene som skal brukes til renoveringen er for tunge til å fraktes med Ulriksbanen. Vi skal flytte både glass, stein og betong. Uten veiforbindelse er helikopter eneste løsning, sier han.

Splitter nytt
1. mai 2009 skal oppussingen etter planen være ferdig. Da vil Ulriksbanen ha fått nytt motorsystem, ny bærevaier, nytt automatisk billetteringssystem og en totalrenovert fjellkafé med helt ny fasade innvendig og utvendig.

- Vi håper vi får til noe som alle i Bergen kan være stolte av, avslutter Foss.

Les flere nyheter på iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere