RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fire er bedre enn tre

Sist oppdatert:
Barbering er big business. Nå kommer en ny høvel med fire blader. Men ikke fra Gillette. Dermed skummer det i markedsavdelingene.

Det er ganske nøyaktig fem år siden Gillette lanserte sin Mach3 for mannfolk verden over. Høvelen med tre blader feide alle av banen – inkludert norske Ruud & Rye. Det var simpelthen ingen som kunne matche verken produktet eller markedsføringsmaskinen.

Gillette brukte nærmere fem milliarder kroner på å utvikle Mach3.

Men investeringen har kastet av seg. Hvert år selges det to milliarder Mach3-høvler og pengene fosser inn i Gillette-kassen, ifølge Wall Street Journal Europe.

Det er rivalen Schick som nå tar tet i barberingskrigen. Senere i år lanserer de det som tilsynelatende er verdens første barberhøvel med fire blader. Selv mener de at fire blader gir enda tettere barbering. Produktet – som får navnet Quattro – har et hode som måler en centimeter fra langside til langside.

Spørsmålet er om Schick når frem med sitt budskap. Noen eksperter mener at en økning i antall blader til syvende og sist mister sin effekt – og kanskje tvert i mot forårsaker økt hudirritasjon.

Uansett, selskapet må regne med å bruke minst 800 millioner kroner bare på lanseringen i USA. Reklamekampanjen vil forsøke å overbevise velværebevisste unge menn om at Quattro presterer bedre enn Mach3. Schick prøver seg altså på en slags teknisk knock-out.

Gillette har ingen planer om å overgå de fire bladene. Ennå.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere