RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)

Flere fornøyd med offentlig service

Offentlige tjenester er snart like gode som private, mener brukerne.

– Offentlige tjenester fungerer stadig bedre. I løpet av kort tid er de i ferd med å ta igjen forspranget private bedrifter alltid har hatt, sier prosjektleder Pål R. Silseth ved Norsk Kundebarometer som er del av Handelshøyskolen BI, til Dagens Næringsliv.

I undersøkelsen er 5.539 nordmenn spurt om hvor godt fornøyd de er med bedrifter der de er faste kunder. Undersøkelsen omfatter 186 bedrifter og ni offentlige etater. Blant disse er Ligningskontoret, Nav, SFO, barnehager, Lånekassen og renovasjonstjenester.

I 2008 lå folks tilfredshet med de offentlige tjenestene langt bak tilsvarende private. Så snudde det. De tre-fire siste årene har brukernes tilfredshet med sine offentlige tjenester økt markant. Gapet er i ferd med å lukkes, viser gjennomsnittet av de offentlige og private brukeropplevelsene.

– Det offentlige har jobbet med dette i 10– 15 år, uavhengig av politisk farge. Akkurat som i det private tar det lang tid å få effekt. Nå ser vi resultatene, sier Silseth.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere