RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Flere opplever at telefonen blir hacket

Sist oppdatert:
I Nittedal kommune oppdaget de sammenhengende oppkoblinger til utlandet over flere døgn. Det blir veldig dyrt.

NITTEDAL (Romerikes Blad): Timelange samtaler til blant annet Somalia, Zimababwe, Latvia og Lichtenstein fra rådhusets telefonlinjer, gjorde at Nittedal kommunes teleleverandør sperret opp øynene ekstra denne uken.

Mistanke
- Noen av oppkoblingene hadde sammenhengende varighet på flere døgn. Og flere av oppkoblingene skal ha skjedd på tider da det normalt er liten eller ingen aktivitet på vårt nett, blant annet om nettene og i helgene. Dette skapte mistanke hos vår linjeleverandør som umiddelbart varslet oss om uregelmessighetene, sier fungerende rådmann Idun Lyngstad i Nittedal kommune til Romerikes Blad.

Strakstiltak iverksatt
Foreløpig kjenner ikke kommunen årsakene til uregelmessighetene, og heller ikke det faktiske omfanget.

- Hovedmålet nå er å finne de faktiske årsakene til disse avvikende og omfanget. Om det er tekniske feil, misbruk fra ansatte eller hacking er ennå for tidlig å konstatere, sier Lyngstad.

Kommunen har satt i verk strakstiltak mot den uregelmessige bruken av telefonnettet. Blant annet er telefonlinjene til 12 konkrete land sperret og telefonloggen til ansatte i kommunen kan bli gjennomgått.

Flere tilfeller av hacking
Nittedal kommunes leverandør av teletjenester, Ventelo, har opplevd flere tilfeller der kundene deres blir utsatt for telefonhacking.

- Hendelsesforløpet i slike saker minner mye om tilfellet med Nittedal kommune. Noen hacker seg inn på kundens hussentral og benytter linjene deres til å ringe utenlandstelefoner, ofte over lange sammenhengende tidsperioder. I noen tilfeller selger hackerne også linjekapasiteten videre, forteller konserndirektør Per Morten Torvildsen i Ventelo til Romerikes Blad.

- Men vi kjenner altså ikke den konkrete årsaken i tilfellet med Nittedal kommune, understreker Torvildsen.

Må betale
Når Ventelos driftssenter oppdager uregelmessig trafikk varsler de kunden umiddelbart.

- Men trafikken er da allerede forbrukt, slik at kunden må betale for dette. Hvor mye det blir i dette konkrete tilfellet vet vi ikke ennå, men vi anbefaler kunden å politianmelde saken. I så fall kan det for eksempel bli dekket av deres forsikringsselskap, sier Per Morten Torvildsen.

Denne saken er levert av Romerikes Blad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere