RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Følger Nigeria nøye, men ikke Exmar-notering

Sist oppdatert:
Bergesen adm. direktør Svein Erik Amundsen følger nøye med på uroen i Nigeria, men er derimot heller uinteressert i en eventuell børsnotering av gasspartner Exmar i Belgia
Det har den siste uken vært mye uro i det oljerikeområder Niger-delta i Nigeria. Det er igjen etnisk uro som ligger under, utløst av det kommende presidentvalget i landet, det første siden militær styret ble avskaffet i 1999.

Rederigiganten Bergesen vil i løpet av de neste årene få en sterk eksponering mot Nigeria, og vurderer sammen med andre norske rederier ytterligere investeringer knyttet til landets store gassressurser.

- Foreløpig er situasjonen, men vi har ikke noen er berørt av umiddelbart, sier adm. direktør Svein Erik Amundsen i Bergesen til iMarkedet fredag.

Bergesen inngikk i disse tider i fjor en avtale med Nigeria LNG om å bygge fire avansert spesialskip for frakt av flytende naturgass, LNG. Investeringene er på tilsammen 710 millioner dollar, eller 5,2 milliarder kroner. Skipene skal frakt gass fra den afrikanske landet i minimum 20,5 år fra 2005.

- Vi følger nøye med, konstaterer Amundsen,

Bergesen konkurrer med Golar LNG og Leif Höegh om ytterligere LNG-kontrakter med Nigeria LNG. Det er ventet en avgjørelse av anbudet i september.

Exmar lite interessant

Mens LNG er i ferd med å bygges opp som et nytt viktig område i Bergesen, så har frakt av flytende petroleumgasser, LPG, vært kjerne virksomhet i over to årtier.

I disse dager vurdere det belgiske rederikonglomeratet CMB om de skal børsnotere sitt LPG-rederi Exmar. Exmar er partner med BErgesen i flere av LPG-segmentene gjennom poolsamarbeid.

- Er det interessant for Bergesen å se på kjøp av Exmar?

- La meg si det slik, vi har hatt tradisjon for p kjøpe aksjer. Vi har ikke noen spesiell interesse for kjøp av børsnoterte selskaper, sier Amundsen.

To ganger har Bergesen gjort transaksjoner i børsnoterte rederier, det var ved kjøpet av Havtor og salget av Den Norske Amerikalinjen.

Han tror ikke en notering dersom den vedtas av den ekstraordinære generalforsamlingen i DMB, vil få noen implikasjoner for samarbeidet mellom rederiene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere