RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Justin Lane/EPA

Flyekspert: - Det er helt utrolig

Sist oppdatert:
Passasjerfly med over 150 passasjerer nødlandet i Hudson-elva. Alle overlevde!

Et passasjerfly av typen Airbus A320 med 155 personer om bord, derav 2 besetningsmedlemmer og 3 flyverter nødlandet midt i Hudson-elva i New York ved 21.30-tiden norsk tid torsdag.

Det ufattelige utfallet: Alle passasjerene og besetningsmedlemmene overlevde nødlandingen.

CNN melder at piloten heter Chesley B Sullenberger og har jobbet som pilot i 29 år.

Han hylles torsdag kveld som amerikanerne store helt.

Ifølge det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) skal flyet ha fått en eller flere fugler inn i jetmotorene før det måtte nødlande. CNN opplyser at det var to gjess som ble sugd inn i motorene.

- Utrolig
Flygesjef Tomas Hesthammer har jobbet som kaptein i det norske flyselskapet Norwegian i 11 år. Han berømmer piloten og flymedarbeidernes innsats.

- Dette er utrolig godt gjort! Her har de ansatte holdt hodet kaldt, sier Tomas Hesthammer til Nettavisen.

Ifølge flygesjefen må det ha vært mer enn bare faglig dyktighet innblandet i ulykken.

- De må også ha hatt mye flaks. Dette er altså midt i en av verdens største byer og man har ikke de største mulighetene til å lande på en sikker plass. De var også heldige som ikke hadde tåke i området og at vinden virker å ha vært stabil, sier Hesthammer.

- Kunne blitt katastrofe
- Hadde de ikke klart å lande i elva, så kunne dette blitt en katastrofe, sier han.

Tomas Hesthammer har en teori om hvordan pilotene har klart å senke flyets hastighet.

- At de har kommet så sakte inn for nødlanding tyder jo på at vingeklaffene var utslått, slik at man kan fly saktere. Det brukes spesielt i forbindelse med å få ned hastigheten på flyet før landing. Det kan også ha vært noe motvind, som naturlig gir flyet motstand og senker hastigheten, sier Hesthammer.

Se video fra cnn.com her:

Hesthammer har selv fløyet samme flytypen som måtte nødlande i New York, en Airbus A320.

- Airbus-en er spesiell fordi den er veldig computerstyrt og fordi flyets cockpit er utstyrt med en joystick istedenfor en vanlig styrestikke, sier Hesthammer.

- Kan computerstyringen ha vært medvirkende til flystyrten?

- Jeg har ingen formening om hvorvidt det kan ha hatt noe å si, sier han.

- Kan fly uten motor
Hesthammer mener kveldens utrolige flystyrt beviser at et fly ikke nødvendigvis trenger motoren for å lande sikkert.

- Dette viser jo med all tydelighet at det er mulig å fly et fly selv om motorene er stoppet. Men det er ingen «second chance», sier han.

Her ser du en grafisk fremstilling av nødlandingen fra CNN:

Klikk på de blå markeringene for informasjon i kartet.


Vis større kart

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere