RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flyplassen fra helvete

Sist oppdatert:
Å være brannmann på flyplassen i Kabul er ikke bare bare. Der var fem bergensere. Se de utrolige bildene.

(iBergen.no) Å være brannmann på Kabul internasjonale flyplass, innebærer daglige uttrykninger til fly der bremsene har gått varme, gressbranner, kollisjoner på rullebanen og fly som buklander. Det har vært hektiske måneder for de norske brannfolkene som har jobbet på flyplassen.

Dusj-opplæring
Tommy Støylen som til daglig er stasjonert på Laksevåg brannstasjon, var med den første kontingenten med norske brannfolk som ble sendt til flyplassen i 2004. Da han kom ned, viste det seg at det ikke var stell på noen ting. Utstyr manglet og afghanerne kunne rett og slett ingenting om brann og redning.

- Vi måtte starte helt fra null og da mener jeg fra null. Vi måtte lære dem opp til å vaske seg på hendene og dusje - det var helt nytt for dem. Brannstasjonen så heller ikke ut, det var bare å hive seg rundt og pusse opp, lære opp afghanerne og skaffe utstyr, forteller Tommy.

Fly landet i minefelt
Alt fra første dag måtte brannfolkene trå til for å slukke gressbranner som oppstod rundt flyplassen. Dagligdags var det også at fly fikk varmgang i bremsene og brannfolkene kunne bare slappe av når de hadde fridag.

- Etter en måned skjedde den første store ulykken. Da fortsatte et afghansk passasjerfly bare rett ut av rullebanen, over en halv meter høy betongkant som gjorde at alle hjulene fløy, og stoppet på buken i et minefelt.

- Et minefelt?
- Det var minefelt rundt flyplassen, men det var personell på flyplassen som tok seg av dette. Så vi rykket ikke ut til flyet før alt var klarert. Da vi kom frem så vi at stolene lå hulter til bulter inne i flyet og det var bare utrolig at det ikke gikk liv, forteller Tommy.

Dagen etter skjedde det igjen. Denne gangen var det et Hercules-fly som fikk problemer med hydraulikken og havnet i minefeltet. Her måtte brannvesenet skumlegge hele flyet etter at det tok fyr i understellet.

Lastebiler kolliderte på flystripen
Standarden på flyene i Afghanistan var ikke akkurat det en er vant med fra Europa. Det var også derfor at det stadig var mindre ulykker og uhell.

- Det var slitte fly - sikkert fly som er blitt utrangert fra Europa. Spesielt de lokale selskapene sine fly var i dårlig stand, men det har nok med økonomi å gjøre. Det som går, det går, var vel egentlig holdningen der nede.

Men den verste ulykken som brannmannen fra Laksevåg opplevde, var en kollisjon mellom to lastebiler ute på rullebanen.

- Det var to lastebiler som kolliderte front mot front ute på den 30 meter brede taksebanen. Vi brukte to timer på å frigjøre de to som satt fastklemt. Men også her gikk det bra.

- Ikke vært for uten
Tommy Støylen og de andre brannmennene fra Bergen Brannvesen som har vært nede i Kabul, er alle enig om at all svetten i 40-50 graders varme, det daglige stresset på flyplassen 1800 meter over havet, var verdt strevet.

- Vi angrer ikke på opplevelsen. Det var kjempespennende å få se hvordan andre i verden har det. Det viser hvor godt vi egentlig har det her i Norge. Vi var 20 nasjoner der nede i en leir på 1400 mann og det ble et veldig godt samhold etter hvert.

Brannfolkene fra Bergen har også fått svært gode tilbakemeldinger etter sin innsats på flyplassen som er hovedinnfartsåre til Kabul og de blir trukket frem i flere internasjonale sammenhenger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere