RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fokus på politisk spill i mediene

Sist oppdatert:
Kun en fjerdedel av medieoppslagene om statsbudsjettet handlet om politiske saker. Krangel, tautrekking og politisk spill er viktigst for mediene.

En analyse Observer Norge har gjort for ukebrevet Mandag Morgen viser at mer enn tre fjerdedeler av oppslagene om statsbudsjettet i de største avisene de siste to månedene handler om det politiske spillet, tautrekkingen, kampen om regjeringsmakten og posisjoneringen.

Under 25 prosent av dekningen handler om de politiske sakene, hvilke formål som prioriteres og ikke prioriteres, hvem som får mest og hvem som må betale.

- Deler av den politiske journalistikken blir lite informativ for velgere som ønsker informasjon om avgjørelser og konsekvenser av disse. Mange blir fremmedgjorte overfor politikken, sier Sigurd Allern til Mandag Morgen.

Ifølge Allern har oppmerksomheten om det politiske spillet på bekostning av de politiske sakene blitt mer og mer tydelig de senere år.

Observer Norge har analysert 217 artikler i Aftenposten, Dagbladet og VG, og 40 innslag på NRK Dagsrevyen og TV 2s 21-nyheter mellom 16. september til 21. november. Av de 257 nyhetsoppslagene hadde bare 61 et politisk saksfokus, mens 196 ikke hadde det.

I sistnevnte gruppe, som utgjør 76 prosent av totalen, var oppslagene vinklet på kamp, tautrekking, krangel, posisjonering og liknende. Ifølge Mandag Morgen setter det et stort spørsmålstegn ved om mediene makter oppgaven med å formidle substansen i politikken til borgerne.

Mandag Morgen mener konflikt- og spillorientert dekning av politiske spørsmål dypest sett er et problem for debatten om politikk i offentligheten. Gjennomføringen av den økonomiske politikken blir langt enklere dersom befolkningen er innforstått med de økonomiske realitetene.

Aftenposten er det mediet som kommer best ut. 30 prosent av deres oppslag dreide seg om sak og ikke konflikt.

Prosenten trekkes også opp av svært mange saksorienterte artikler den 9. oktober, dagen etter at regjeringen offentliggjorde sitt forslag til statsbudsjett.

- Det er tradisjon for at vi dagen etter at budsjettet legges frem, presenterer innholdet svært bredt. På denne bestemte dagen er det massiv informasjon om innholdet i budsjettet, sier politisk redaktør Harald Stanghelle i Aftenposten.

Han legger til at artiklene de neste dagene dermed vil være konsentrert om mulighetene for å få budsjettforslag vedtatt, og dermed om de mest omstridte elementene i regjeringens forslag,

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere