RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Araujo / Splash News (Araujo / Splash News)

Forbrenn kalorier som stjernene

Sist oppdatert:
Trenerne til blant andre Jennifer Lopez og Kim Kardashian gir råd.

(SIDE2:) Intervalltrening er den mest effektive metoden for å gå ned i vekt, skriver iVillage. Magasinet har samlet inn treningstips fra eksperter som står bak en rekke stjernekropper.

Her får du en oversikt over hva du bør tenke på for å oppnå drømmekroppen:

Intervalltrening: Du gjennomfører korte, men harde økter i omganger. Du holder lavere intensitet i «pauseminuttene».

- Du forbrenner mer kalorier enn ved en lengre økt med samme tempo fordi pulsen forblir høy selv når du reduserer intensiteten på treningen. Når du setter opp tempoet, og deretter bremser ned, så utfordrer du kroppen og det gjør at du bruker mer energi, sier personlig trener og treningspsykolog Pete McCall.

Karbohydrater: Karbohydrater fører til at kroppen holder på vann, så ved å kutte ned på karbohydratene vil du føle deg lettere, strammere og slankere når du våkner. Det kan også virke positivt inn på valgene dine dagen etter. Når du føler deg bra, tar du gjerne sunnere valg, sier personlig trener Gunnar Peterson.

Han har klienter som blant andre artisten Jennifer Lopez og realitystjernen Kim Kardashian på sin kundeliste.

Styrketrening: - Når du trener styrke så bør du prøve å legge på mer vekt, og heller ta færre repetisjoner, mener McCall.

Kroppen bruker da en annen type muskelfiber, og dette gir mer definerte muskler og høyere forbrenning som igjen kan føre til vekttap. Løft så tungt du klarer, slik at du så vidt orker å gjennomføre ti repetisjoner, sier McCall.

Tempo: Å gå fra øvelse til øvelse uten pause gjør at du holder pulsen oppe og forbrenner mer kalorier enn hvis du tar pause mellom hvert sett.

- Velg fem treningsøvelser. Gjør ett sett av hver øvelse uten pause. Begynn deretter på nytt, og repeter runden en eller to ganger til, sier McCall.

Hardt nok?: - Lurer du på om du trener hardt nok, er trolig svaret nei, sier Teddy Bass.

Han trener blant andre Cameron Diaz, Christina Applegate og Lucy Liu.

Bass understreker at hvis du ikke pusher deg hardt nok så kommer du ikke til å se resultater. Hvis du trener alene bør du spørre deg selv om du virkelig gir alt, og pushe deg litt ekstra.

Pauser: McCall mener at altfor mange trener som gale når de ønsker å gå ned i vekt. Den personlige treneren understreker at kroppen trenger hvile.

- Kroppen trenger minst en dag eller to i uka hvor du enten tar en veldig rolig treningsøkt, eller lar være å trene. Det kan høres motstridende ut, men det virker. Hvis du pusher deg for hardt blir kroppen stresset og holder på kiloene istedenfor å kvitte seg med dem. Kroppen vil frykte at du er på vei til å bli utslitt, og tror at den trenger fettlageret til senere. For å oppnå best resultat tar du en eller to hviledager i uka.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere