RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forbrukerombudet får ikke stanset ulovlige sexregninger

Sist oppdatert:
Forbrukerombudet har lenge bedt firmaet slutte å sende ut skyhøye regninger på oppkobling til sexsider på Internett.

I vår dukket de første klagene fra norske Internett-brukere opp hos Forbrukerombudet.

Firmaet Polarlink hadde lagt ut programvare på Internett som registrerte oppkobling til sexsider hvor det ble krevd et fastbeløp på kr. 399,- (pluss moms) for hver Internett-oppkobling.

Polarlink tilbød både"pratelinjer" pluss andre telesextjenester og fakturerte i tillegg for oppkobling til sexsider på Internett. Oppkoblingen ble registrert ved at nettsurfere med modem eller ISDN-forbindelse kom inn på de aktuelle sexsidene ved å få installert et dialer-program på PC-en sin. Dette programmet brøt tilkoblingen til forbrukerens ordinære nettleverandør og koblet i stedet opp til et av Polarlinks telefonnumre.

Forbrukerombudet sendte mot slutten av april et brev til firmaet der myndighetsorganet påpekte at oppkobling til www.hjemmesex.dk skjedde uten at forbrukerne av sexinnholdet på forhånd fikk informasjon om praksisen. Dermed var innkrevingen i strid med Markeds­føringsloven § 2a som fastslår at man ikke kan kreve betaling for en vare eller tjeneste uten at det er inngått gyldig avtale.

Polarlink hevdet i svaret til ombudet at de ikke lenger fakturerer for oppkobling til www.hjemmesex.dk. Forbrukerombudet la dermed den saken død, men gikk videre med firmaet i forbindelse med en annen hjemmeside, www.nocreditcard.no, som flere norske forbrukere hadde tipset om.

Ombudet mente at det heller ikke på www.nocreditcard.com ble gitt god nok informasjon om at forbrukerne inngikk en avtale hvor de forpliktet seg til å betale 19,90 pr minutt for oppkobling til Polarlinks telefonnummer.

Etter FOs oppfatning var nettsiden bygd opp på en slik måte at forbrukerne bevisst ble lurt til å installere dialer-programmet uten informasjon kostnadene og sendte 6. juni et varsel om forbud dersom ikke praksisen ble endret innen 17. juni 2003.

P å den 17. juni mottok ombudet et svarbrev fra Polarlink, sendt via Rime & Co Advokatfirma, hvor de nektet at de hadde forsøkt å drive inn regningene gjennom inkassokrav, men lovet uansett å stanse den daværende faktureringspraksisen av nettbrukere som hadde koplet seg opp til www.nocreditcard.com.

Ifølge ombudet bekreftet firmaet at det ikke ville fakturere for oppkobling inntil nettsiden ble endret, slik at informa­sjon om vilkårene og prisen for tjenestene fremkom tydelig før oppkobling.

I dag går et frustrert ombud ut med nytt varsel om forbud. På sin egne Internett-sider skriver forbrukernes reklamevaktbikkjer: "Til tross for Polarlinks løfte om å stanse faktureringen, har For­brukerombudet, i tidsrommet 04.07-16.07.03, fått 14 skriftlige henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de har mottatt faktura og inkassovarsel fra Polarlink med krav om betaling for påstått oppkobling til inter­nett­sider."

I et brev datert fredag den 18. juli i år, krever ombudet dokumentasjon innen én uke som klart skal underbygge at "Polarlink, med virkning fra 17.06.03, har stanset enhver fakturering og forfølgelse av krav på bakgrunn av påstått oppkobling til internettsiden nocreditcard.com eller tilsvarende nettsider."

Propaganda har forgjeves forsøkt å få tak i representanter for Polarlink og advokatfirmaet, men har i ferien ikke lyktes å få kommentarer i saken.

Her er brevet fra Forbrukerombudet (PDF)

Propaganda har skrevet om Polarlink-saken tidligere - Les mer her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere