RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forskere fant stjerne fra tidenes morgen

Paris (NTB-AFP-Reuters): Astronomer har oppdaget en stjerne som er hele 13,6 milliarder år gammel. Den er dermed er den eldste vi kjenner til i universet.

Himmellegemet, som har fått det kronglete navnet SMSS J031300.36-670839.3, skal ha blitt dannet noen få hundre millioner år etter universets fødsel, mener et forskerlag fra Australian National University som tror oppdagelsen vil føre mer nøyaktig kunnskap om universets opprinnelse.

- Stjernen gir oss innsikt om vår fundamentale plass i universet. Det vi nå ser er opprinnelsen til alt materiale rundt oss som vi trenger for å overleve, sier forskningsleder doktor Stefan Keller.

Forskerlaget lette i elleve år før det fant stjernen ved å bruke SkyMapper-teleskopet ved Siding Spring-observatoriet i New South Wales. SMSS J031300.36-670839.3 var én av 60 millioner stjerner som ble fotografert av teleskopet i løpet av det første året i prosjektet.

Alderen på stjernen blir anslått ved måling av jerninnholdet i stjernen, noe som skjer gjennom analyse av stjernens lys. Dess lavere jerninnhold en stjerne har, dess eldre er stjernen, ifølge forskerne. Dette henger sammen med at nye stjerner blir født ut av gasskyer som dannes når gamle stjerner eksploderer. Hver nye generasjon av stjerner inneholder derfor mer jern enn den forrige fordi stjerner produserer tyngre grunnstoffer, blant annet jern, i løpet av sin levetid.

SMSS J031300.36-670839.3 befinner seg i vår egen galakse, rundt 6.000 lysår fra Jorden. (©NTB) (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere