RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsatt positivt i Apeland

Sist oppdatert:
Fjoråret traff PR-bransjen hardt og flere byråer leverte underskudd. Heller ikke Apeland klarte å gjenta knalltallene fra 2001, men endte 2002 med et solid overskudd likevel.

Som Propaganda har skrevet tidligere i år, var 2002 et tøft år for norsk PR-bransje. Etter flere år med tosifret vekst møtte mange byråer veggen. For flere av byråene var nedgangen i inntektene dramatisk og profilerte byråer som Cox og Gazette ledet an i nedturen.

Heller ikke det Bærums-baserte byrået Apeland kom unna fjoråret med en reduksjon av inntektene. Mens 2001 ga en omsetning på 25,6 millioner kroner og et resultat før skatt på 5,7 millioner kroner. I fjor ble resultat før skatt 2,6 millioner kroner av en omsetning på 23 millioner.

Men byråleder Ole Christian Apeland i Apeland Informasjon depper ikke av den grunn og viser til tøffe tider i PR-bransjen.

-­ Vi er svært glade for at vi klarer oss godt i et vanskelig år for bransjen. Og første halvår i år tyder på at markedet igjen er på vei oppover, sier han.

- Årsaken til at vi klarer oss godt er at vi har arbeidet for å oppnå og dokumentere effekt av de tiltakene vi gjennomfører for kundene våre, og det blir vi belønnet for nå når kundene stiller strengere krav til å få valuta for pengene, sier Apeland.

Apeland Informasjon bruker blant annet MMI for å gjennomføre løpende undersøkelser av sine kunders omdømme.

Selskapet åpnet Tromsø-kontor i august i fjor, både for å gi sørnorske oppdragsgivere en støttespiller i Nord-Norge, og virksomheter i landsdelen effektiv hjelp til å kommunisere med riksmedier, myndigheter og finansmiljøet i hovedstaden.

Les om nedturen i norsk PR-bransje:

Hardt fjorår for norsk PR

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere