RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsatt stramt bilskipsmarked

Sist oppdatert:
Rederiet Leif Höegh & Co fortsetter å tjene gode penger på sin bilskipsvirksomhet, og melder om et stramt marked gjennom første kvartal
Leif Höegh har siden det ble tatt privat for knappe to år siden, jobbet videre med rendyrkingen av konsernets rederiaktiviteter. I løpet først kvartal ble de resterende bulkskipene overlevert nye eier, og Höegh er nå kun fokusert på ror/bilskip og LNG-skip.

All roro-virksomheten er nå samlet i Höegh Autoliners som er en av de største aktørene i dette markedet ved siden av asitiskerederier og Wallenius Wilhelmsen.

Stramt marked

- Bilskipsmarkedet er fortsatt meget stramt. Sterk lastetilgang fra de store bilfabrikantene resulterte i at tidsplanleggingen av skipene var en stor utfordring også i første kvartal i år, skriver Leif Höegh i sin første kvartalsrapport.

Hëgh Autoliners har 50 skip under sin kontroll og et nybyggingsprogram på 20 skip, hvorav åtte nå er levert.

Når det gjelder LNG-virksomheten så har Höegh fire LNG-skip på lange kontrakter, og ytterligere to under bygging mot lange kontrakter.

Jevne resultater

Höegh-konsernet kan vise til driftsinntekter i første kvartal på 202,4 millioner dollar, opp fra 186,5 millioner i samme periode i fjor.

Driftsresultatet endte på 29,8 millioner dollar før salgsgevinster, mot 30 millioner dollar i samme periode i fjor. Selskapet realiserte salgsgevinster på 42,4 millioner dollar i kvartalet på salg av bulkskip.

Höegh publiserer ikke resultat før skatt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere