RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Privat

Fortviler over ny transportordning

Sist oppdatert:
- Utviklingshemmede er i praksis rettighetsløse i en by styrt av Frp og Høyre, sier frustrert far.

Datteren til Kristian Emil Kristoffersen er utviklingshemmet og avhengig av transporttjenesten for forflyttingshemmede (TT-transport), for å komme seg til og fra skole og fritidsaktiviteter. Strekningen som vanligvis tar 25 minutter, bruker hun nå over én time på etter ny ordning.

- Et overgrep
- Dette er et overgrep mot ungdom som ikke har mulighet til å protestere, sier Kristian Emil Kristoffersen til Nettavisen.

Fra nyttår fikk Oslo kommune nye kontrakter for TT-transport. Dette fører til mer samkjøring, hvor flere blir plukket opp og skal på forskjellige steder, noe som betyr lengre reisetid for den enkelte.

Rettighetsløse
Kristoffersen mener funksjonsfriske ungdommer aldri ville funnet seg i denne behandlingen.

- Dette hadde aldri «normale» ungdommer godtatt, sier Kristoffersen.

Han legger skylden på Frp og Høyre.

- Dette skjer bare fordi de utviklingshemmede i praksis er rettighetsløse i en by styrt av Frp og Høyre, sier han.

Flere kjører sammen
Før den nye ordningen trådte i kraft kom det en taxi og hentet 17-åringen og kjørte henne rett dit hun skulle. Nå må bruke lengre tid fordi flere kjører sammen.

- Hvis hun skal fra fritidsordningen på Helsfyr og hjem til Rødtvedt, en strekning som vanligvis tar om lag 25 minutter, har hun etter nyttår brukt over en time på å komme seg hjem, forteller faren.

- For noen dager siden da min datter skulle hjem, plukket minibussen også opp noen andre ungdommer og kjørte de hjem, deretter plukket de opp en annen før datteren min ble kjørt hjem, det tok henne en time og komme seg hjem, vanligvis tar det 25 minutter, forteller han.

Kommer for sent
Jenta går på Sogn videregående skole og er med i skolekorps på Torshov, mens hun er i fritidsordning på Helsfyr og har hjemmeadresse på Rødtvedt.

- Å komme seg fra skolen og hjem er i utgangspunktet en kronglete reisevei som bare blir verre med fellestransporten, sier faren.

17-åringen har også opplevd å komme for sent til både skole og fritidsaktiviteter.

- På grunn av at hun bruker så lang tid på å komme seg til og fra hender det også at hun kommer for sent til det hun skal. Hun er også på fritidsaktiviteter flere ganger i uka, og med forsinkelsene blir det vanskelig å rekke dem, konstaterer Kristoffersen.

Han mener den nye ordningen går ut over datterens livskvalitet.

- Jeg skjønner godt at det handler om å spare penger. Men hvorfor skal dette gjøres billigst mulig når det går ut over livskvaliteten til utviklingshemmede personer, spør han retorisk.

- Hva bør gjøres?

- Vi vil ha tilbake den gamle ordningen. Dette er en kjempedårlig ordning. Det er ikke et bra sted å tilbringe livet sitt i en buss, avslutter han.

- Tunnelsyn
Etter at nye aktører fikk ansvar for TT-transport fra 1. januar har ikke ordningen fungert som den skal. Mange hundre brukere har opplevd forsinkelser i transporten de siste dagene. Leder i Oslo SV, Per Østvold retter et kritisk blikk på dette i en kommentar i Dagsavisen fredag.

- Etter at svenskeide Samres overtok transporten forflyttingshemmede 1. januar har det vært kaos, skriver han.

Østvold krever at Byrådet må rydde opp i problemene den nye ordningen har ført til for bevelseshemmede.

- Høyre og Frp har som vanlig tunnelsyn, og blåser i konsekvensene av en dårlig tjeneste så lenge det er mulig å spare noen kroner. Det er på tide å kaste ut dette eldgamle, konservative og navlebeskuende synet på hvordan offentlige tjenester skal produseres, skriver Østvold.

Beklager
Byråd for helse og eldreomsorg, Cecilie Brein, beklager at TT-ordningen ikke har vært bra nok etter nyttår.

- Vi tar dette på alvor, en del har blitt rammet på en uakseptabel måte og det skal ikke forekomme, sier hun til Nettavisen.

Hun forteller videre at det har vært litt spesielle tilstander denne uka, da nye aktører fikk ansvaret for transportordningen etter nyttår.

- Denne uka er det er del som ikke har fått den tjenesten de har krav på. Vi skal ha en nøye gjennomgang om saken på mandag, sier byrådet videre.

Maks én time
Regelverket sier at brukerne ikke skal sitte i bilen mer enn én time, men at TT-ordningen fungerer som en kollektivreise.

- Forskriften, som er vedtatt i bystyret, slår fast at TT-reiser er en kollektivreise og felles transport med andre må påregnes – og denne samkjøringen gjelder arbeids- og utdanningsreiser. Tilbudet skal være like godt som før, men samkjøringsgraden har økt noe, det er derfor naturlig at flere som skal til samme område bruker samme transportmiddel, sier hun videre.

Brein har full forståelse for at brukerne er frustrerte.

- Jeg forstår at det rokker ved noe fundamentalt når folk kommer for sent til jobb eller skole, men jeg kan si at alle klager blir behandlet og vi har helt klare kvalitetskrav til leverandøren og tilbudet skal være like godt som før, sier hun videre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere