RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fregattavtaler verdt milliarder

Sist oppdatert:
Til våren kommer den første av fem fregatter, levert fra det spanske verftet Navantia. Norsk Industri har så langt fått oppdrag for syv milliarder kroner.
Fregattprosjektet er den største investeringen i Forsvaret noensinne, og kostet staten rundt ti milliarder kroner da skipene ble bestilt i 2000.

Den første av fem nye fregatter leveres 31. mars. Det har vært en god inntektskilde for norsk industri. Frem til 2011 vil norske bedrifter ha fått oppdrag i forbindelse med prestisjeskipene til en verdi av 10,3 milliarder kroner.

Flere store norske bedrifter har inngått avtaler med det spanske verftet, som sikrer langsiktig samarbeid, og spanjolene har levert.

Syv milliarder levert, tre igjen

Ifølge Forsvarsdepartementet har Navantia oppfylt 70 prosent av forpliktelsene, fem år etter at kontraktene ble undertegnet. Det betyr at norske bedrifter har fått avtaler i tilknyttning til de nye prestisjeskipene til en verdi av rundt syv milliarder. 3,4 milliarder kroner gjenstår frem mot 2011.

- De ligger godt an så langt, sier informasjonskonsulent Tor Borgersen i departementet til iMarkedet.no.

Blant bedriftene som har inngått avtaler med Navantia (som de siste årene har skiftet navn fra Bazan og Izar), er Bergen Yards. Verftet fikk kontrakt for bygging av flere moduler til de nye fregattene, noe som sikret 60 ansatte jobb i fire år. Kleven Florø er et annet verft som har fått leveranser til spanjolene.

Ifølge adm. direktør i Bergen Yards, Magnus Stangeland, er avtalene med Navantia viktig i forhold til å posisjonere seg for fremtidige vedlikeholdsavtaler.

- Rent økonomisk er de ikke lukrative, men det er viktig for å forberede oss på å få delta i vedlikeholdsarbeidet når de er ferdige. Utover det er det mest for å holde på kompetansen og folket, sier Stangeland til iMarkedet.no.

Større investeringer på gang

Selv om fregatt-avtalen er den største investeringen i Forsvaret noensinne, blir den nærmest for pygmé å regne i forhold til innkjøpet av de nye jagerflyene, som ennå ikke er avgjort i Stortinget.

Den avtalen har en foreløpig ramme på rundt 60 milliarder kroner, inkludert nye helikoptre og transportfly. iMarkedet.no har tidligere skrevet at norsk forsvarsindustri vil risikere å visne hen hvis norske bedrifter ikke sikres deltagelse i prosjektet.

Jagerflyene vil ta en så stor del av investeringsbudsjettet til forsvaret at det vil bli lite igjen til andre prosjekter.

- Vi klarer ikke å gå på sparebluss i ti år. Vi har 5000 årsverk direkte knyttet opp til forsvaret, men i våre medlemsbedrifter er det 20.000 ansatte, uttalte Knut Hundhammer, Forsvars- og Sikkerhetsindustriens forening, til iMarkedet.no fredag.

Ni milliarder til Forsvaret

Forsvarsavtaler er viktig vare for norsk industri. Forsvarsinudstrien omsetter for rundt 20 milliarder kroner årlig, syv av dem er direkte knyttet til Forsvaret. I tillegg kommer en lang rekke andre bedrifter som leverer til Forsvaret.

I årene fremover vil forsvarskontrakter utgjøre rundt ni milliarder 2004-kroner for norske bedrifter.

En oversikt fra Forsvarets Logistikkorgansiasjon viser at fregattavtalene er de desidert viktigste, men det er flere andre betydelige avtaler også. NH-90-helikoptrene, som leveres fra franske NH Industries, har gjenstående gjenkjøpsavtaler til en verdi av rundt to milliarder kroner, mens Armaris, også de franske, har gjenstående avtaler til en verdi av drøyt en milliard. De leverer våpensystemer til de nye MTBene. Det gjrø også DCN International, Frankrike, som har gjenstående industriavtaler på over 500 millioner kroner.

Stangeland mener slike gjenkjøpsavtaler er viktige, fordi det er snakk om store offentlige investeringer, som det er viktig å sikre norsk deltagelse i.

I 2004 utgjorde gjenkjøp en verdiskapning på ikke mindre enn 2,4 milliarder kroner for totalt 172 bedrifter i Norge.

Vil ha svar om norsk milliardinvestering
Milliardavtaler i spill
Frykter for norsk industri

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere