RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Friele vurderer byrå

Sist oppdatert:
Kaffehuset Friele leter etter nytt reklamebyrå. Ogilvy Bergen har stått bak filmene som er mest kjent for lengden. Men all kreativ virksomhet ble flyttet til Oslo i år.

- Vi har fortsatt en dialog med noen av de som arbeidet i Ogilvy Bergen, gjennom det nystartede Orangeriet. Forøvrig vil vi vurdere ny samarbeidspartner på reklamebyråsiden i løpet av 2004, forteller Atle Engelsen, markedssjef Kaffehuset Friele til Propaganda.

Da Ogilvy flyttet fra Bergen startet fire av medarbeiderne i Ogilvy designbyrået Orangeriet. Orangeriet opplyser at de fortsatt gjør noen jobber for Kaffehuset Friele. Friele er også oppført som kunde hos Ogilvy i Oslo.

- Selvsagt er det mulig at Friele vil vurdere samarbeidet med reklamebyrå i fremtiden. De har imidlertid sagt klart i fra om at vi vil være med i en slik eventuell vurdering, sier Magnus Eide, byråleder for Ogilvy til Propaganda.

Kjent for lange reklamefilmer

Kaffehuset Friele er kjent for lange reklamefilmer. De er på hele tre minutter. Å produsere filmen koster Friele mellom 750.000 og 1,5 millioner kroner per film ifølge BA.

- Det vi imidlertid kan si er at Friele økonomisk sett er ikke er en stor kunde. Men, kanskje mer viktig: Vi er meget stolte av jobbene vi har gjort sammen. Friele har både fått Merkevareprisen og pris i Stella, forteller Eide.

Den siste reklamefilmen Friele produserte ble laget uten Herman Friele som trygg forteller i hovedrollen. I stedet ble lokale kaffepersoner i Guatemala valgt som tillitsvekkere. Filmen er laget av det samme teamet som har laget de andre reklamefilmene.

- Hovedansvarlig for den kreative utformingen av Friele-filmene gjennom mange år er Svein-Erik Larsen, tidligere kreativ leder i byrået vårt i Bergen. Svein Erik Larsen har også vært kreativt ansvarlig for den siste reklamefilmen, både med hensyn til idéutvikling og gjennomføring. Fra 1. januar 2002 har han vært ansatt i Ogilvy Oslo. Store deler av året arbeider han fra sin bolig i Spania, forklarer Eide.

Får ny profil

Kaffehuset skal oppgradere profilen sin. Muligens trenger det en ansiktsløft etter at Herman Friele ble ordfører og trakk seg ut som hovedperson i Friele-filmen. Til dette har Friele gått til London-byrået Smith & Milton.

Friele kjørte en anbudsrunde med fem byråer for å finne byrået som skulle stå for oppfriskingen av kaffehuset. Ogilvy forteller at de anbefalte kaffehuset å gå til et rent designbyrå.

- Vi gjorde det klart for Friele i sommer at vi ikke har den spesialkompetansen de nå trengte på dette området og anbefalte de også å gå til et rent design-firma, sier Eide.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere