RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Christopher Mørch Husby

Fritt frem på nettet?

Sist oppdatert:
Trenger man egne retningslinjer for bruk av sosiale medier. Delta i debatten her.

(SIDE2): I den siste tiden har en såkalt «Bloggplakat» et slags svar på medienes «Vær Varsom»-plakat blitt fremlagt, diskutert og justert.

Se forslaget her: Bloggplakaten

Flere har reagert på det man både har omtalt som en «kardemommelov» og «helt urelevant.» Side2s redaktør Gaute Tyssebotn mener initiativet er godt:

- Blogging er en viktig og stor del av den totale sfæren rundt sosiale medier, og man trenger som enkeltpersoner noen råd og tips, sier Gaute Tyssebotn. Likevel er det viktig å tenke på at blogg bare en del av alt som skjer innenfor sosialisering av meningsytringer og produksjon av åndsverk.

Tyssebotn mener den bloggplakaten som nå er foreslått i stor grad fungerer som et tilsvar på kritikken bloggerne ofte har fått om at de er kommersielt påvirket.

- Dette er svært viktig, men om man skal bli enige om felles retningslinjer bør man også fokusere på ting som kan gi store utslag for enkeltpersoner. Personopplysninger som ikke bør publiseres, bilder som kan misbrukes, innlegg som kan tolkes som ren mobbing og bevissthet rundt at det som legges ut mest sannsynlig ligger der for evig tid, er også blant tingene man bør vurdere.

Som en guide for leserne og brukerne av Mediehuset Nettavisens publikasjoner har Tyssebotn sammen med Direktør for forretningsutvikling i Mediehuset Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen, laget det de kaller en «Vær forsiktig»-plakat.

Se Mediehuset Nettavisens utkast her: Vær forsiktig-plakaten

Rettigheter
Rettighetene man har ved å bruke sin egen ytringsfrihet er også sentral:

- Det er ingen tvil om at demokratiseringen av publisering medfører en større arena for å bruke sin ytringsfrihet, og dermed økt ansvar for seg selv og andre. På Facebook kan man se at dette i for eksempel mange grupper går svært langt. Det er ikke sikkert alle vil bli frontet med disse meningene på et jobbintervju eller i andre sammenhenger, det gjelder også for bloggere , sier Tyssebotn.

Det betyr utvidede muligheter, og færre begrensninger. Tyssebotn peker blant annet på at Bloggplakaten mener at «meningene ikke skal være til salgs» i bloggene.:

- For redaksjonelle blogger tilknyttet redaksjonelle produkter er dette naturlig, men det finnes en rekke blogger som er rene kommersielle produkter. Jeg tror det vil være viktig for de fleste å velge en side og være tydelige på det. Får man godt betalt for å skrive en kommersiell blogg er det en jobb, men om man skal selge seg selv som person bør man vurdere hva det kan medføre.

- Her sier vi egentlig kun det at du som individ står til rette for deg selv, og kan skrive det du ønsker og mener innenfor norsk lov, sier Pål Nisja-Wilhelmsen

Kommersielle aktører
En annen ting som det har vært mye fokus på er kommersialiseringen av sosiale medier, og at man skal være spesielt på vakt mot kommersielle aktører. Nisja-Wilhelmsen er enig, og i «Vær forsiktig»-plakaten er dette påpekt spesielt, også mot aktørene som tilbyr sosiale medier.

- Det man gjør ved å delta og bruke sosiale medier er å produsere åndsverk. Hvis andre tjener på ditt åndsverk uten at man får noe igjen selv er dette veldig feil, hvis det da ikke er avtalt med deg på forhånd, sier Nisja-Wilhelmsen.

En guide, ingen regelbok
Nisja-Wilhelmsen og Tyssebotn mener at deres «Vær forsiktig»-plakat først og fremst bør være en guide til ettertanke for alle som bruker sosiale medier:

- Det å sette regler for hva blogging, eller sosiale medier i seg selv er, strider mot selve naturen i disse mediene. Det er en naturlig utvikling i dette som man verken bør eller skal legge noen særlige regler rundt. Det som likevel er viktig er at rettighetene til individene blir ivaretatt. Det har vi påpekt i vår plakat, sier Tyssebotn.

Se Mediehuset Nettavisens utkast her: Vær forsiktig-plakaten

Støtte fra Stavrum
Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Mediehuset Nettavisen, støtter tiltaket:

- Det er mye som skjer i sosiale medier, og den naturlige utviklingen bør ingen prøve å styre. Det er fint at man prøver å lage guider som kan hjelpe individene som produserer blogger eller annet sosialt innhold til bedre å ta kontroll over sin egen hverdag.

Mediehuset Nettavisen står bak topplisten for norske blogger, Blogglisten.no, samt det sosiale magasinet www.side2blogg.no. I tillegg har Mediehuset Nettavisen kommersielle og redaksjonelle avtaler med Ida Wulff, Annette Haga , Linnea Myhre og bloggen hvitstil.com.

Si din mening om «Vær forsiktig-plakaten»
Har du lyst til å si din mening om og komme med innspill våre forslag til retningslinjer så bruk kommentarfeltet til plakaten eller ping din blogg på www.side2blogg.no. Vi tror ikke vi har noe som er ferdigtygd, eller ferdig tenkt. Vi vil at du skal hjelpe oss til å lage retningslinjer som kan gjelde alle.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere