RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontalangrep på Telia

Etter to mislykkede forsøk på fusjon med Telia, går Telenor nå til frontalangrep på sin svenske erkekonkurrent
Sist oppdatert:
Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas har tatt på seg spandérbuksene i Sverige den siste tiden og kjøpt Bredbandsbolaget og mobiloperatøren Vodafone. Med sin Djuice-satsing og eierskap i fiberoptikkselskapet Utfors og bredbåndsopreatøren Glocalnet er de i ferd med å bli en stor spiller på det svenske markedet.

Nå er Baksaas klart til å gi sin svenske erkekonkurrent, Telia, konkurranse på hjemmemarkedet og i resten av Skandinavia. Svenske medier karakteriserer Telenors satsing som det "rena frontalangreppet på Telia". Nå skal Baksaas rette opp i feilene selskapet har gjort i nabolandet tidligere, noe massive oppsigelser i Sverige i fjor høst vitner om.

- Det vi har gjort i Sverige har ikke alltid vært å vellykket. Vi undervurderte markedsutviklingen, men nå har vi fått inn både Bredbandsbolaget og Vodafone. Dermed er vi også mye mer komplette, sier Baksaas til N24.se.

- Med disse to kjøpene har vi styrket oss innen to meget raskt voksende segment innen telekom, sier han videre.

14 milliarder på oppkjøp

I fjor brukte Telenor rundt 14 milliarder kroner på oppkjøp i Sverige. I tillegg har de ekspandert på det danske markedet. Målet er å bli større på det skandinaviske markedet, hvor Telia er størst.

Særlig regner Baksaas med å styrke sin posisjon på bedriftsmarkedet. Kjøpet av Vodafone og Bredbandsbolaget gjør at Telenor kan tilby sine bedrifskunder komplette pakker, hvor alle tele- og datatjenester inngår. Med tilstedeværelse i hele Skandinavia, kan Telenor gi bedre tilbud til selskaper med virksomhet over hele regionen.

Ovenfor N24.se innrømmer Baksaas at bedriftsmarkedet er viktig for dem og håper at de skal lokke bedriftskunder tilbake til selskapet.

Slag om privatmarkedet

Men slaget står også om privatmarkedet, og særlig mobiltelefoni. Som iMarkedet.no skrev i fjor høst har Telenors oppkjøp av Vodafone ført til en priskrig i Sverige. Samtaleprisene falt med 30 prosent i fjor høst. Siden mange kunder helst vil ha komplett tilbud, kan selskapet nå tilby både bredbånd, mobil og IP-telefoni og dermed stå styrket i kampen med den gamle svenske telegiganten. Baksaas regner med å utnytte synergiene som ligger i salgskorpset til på mobil- og bredbåndsmarkedet.

Det er på mobiltelefon mulighetene er størst i første omgang. Baksaas påpeker at Sverige har en lavere mobilbruk, sammenlignet med Norge og Finland. Mindre enn en femtedel av samtalene går via en mobil.

- Det finnes betydelig mer å ta i Sverige. Det nye prisnivået som Sverige har fått gjrø at samtalevolumet går opp. Men vi har knapt sett slutten på prisutviklingen i Sverige, forteller Baksaas.

Han varsler dermed ytterligere priskrig på det svenske mobilmarkedet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere