RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontier må emittere(Ny2)

Sist oppdatert:
Det haltende riggselskapet Frontier vil måtte hente penger i forbindelse med refinansieringen, og venter betydlig utvanning av dagens aksjonærer. Selskapet går med store underskudd
Nytt: Kommentarer fra ledelsen

Frontiers problemer øker nå i omfang, for i tillegg til 71 millioner dollar i gjeld som er under reforhandling, så forventer selskaper store investeringskostnader i oppgraderinger og vedlikehold på kort sikt.

Selskapet har vært i refinansieringsforhandlingene siden av begynnelsen av året, men den er fortsatt ikke konkludert. Det er imidlertid klart at det ikke er nok å få på plass en langsiktig betalingsplan for denne delen av gjelden. De kortsiktig investeringskostnadene og innfrielsen av andre deler av gjelden gjør at styret ser det som nødvendig å hente inn ny gjeld og egenkapital.

Hvor mye dreier det seg om?

- Har ikke noe tall vi ønsker å gå ut med, sier Roar Bye, som leder økonomifunksjonen i riggkonsernet.

Markedet har reagert meget negativt på dagens rapprot, og aksjen har falt nær 40 prosent torsdag til 24 øre.

Nederlandsk problem

Ifølge Bye er det et kortsiktig lån fra nederlandske Fortis på 15 millioner dollar som er hovedproblemet. Lånet har førsteprioritet i selskapets fire boreskip, og forfalt tideligere i år. DnB har etter overtagelsen av Nordlandsbanken andre prioritetslån i de samme skipene på 25 millioner dollar.

- Utfordring er å løse det kortsiktige lånet, og faller det på plass, er DnB-lånet i utangspunktet langsiktig, sier Bye.

Den siste delen av bankgjelden på totalt 71 millioner dollar, er 31 millioner fra Fortis tilknyttet produksjonsskipet Frontier Seillan som produserer olje utenfor Brasil.

- Det lånet betaler vi ned med en million dollar i måned, noe vi har gjort hele tiden, sier Bye.

Må hente penger

- Enhver aksjekapital utstedt i forbindelse med en rekapitaliseringsplan kan bli betydelig utvannende for eksisterende aksjonærer, skriver styret i rapporten.

Styret vil innkalle til en ekstraordinære generalforsamling med forslag om nedskrivning av pålydende fra 1 kroner til 1 øre.

- Det vil skje så raskt som mulig, sier Bye, som ønsker dette på plass slik at en endelig refinansiering kan gjennomføres.

- Vi jobber med flere scenarier for refinansieringen, sier Bye, og gjeldsforhandlinger er ikke et av dem.

- Vi har fortsatt en betydelig egenkapital, sier Bye. Den sto ved utgangen av andre kvartal på 19 prosent.

Selskapets to hovedaksjonærer CreditSuisse First Boston og Carlyle/Riverstone, skal ifølge Bye gitt signaler om at de er villige til å gå inn med mer kapital.

- De har gått inn med mye kapital, og har på en måte felles skjebne med selskapet, sier Bye.

Frontier-styret forventer også at ny gjeldsfinansiering vil bli betydelig dyrere enn dagens fremmedkapital.

Elendige tall

Frontiers regnskaper er fortsatt trøstesløse for aksjonærene, og i andre kvartal endte underskuddet på 6,1 millioner dollar, og driftsresultatet på minus 3,3 millioner. I første kvartal gikk selskapet med et driftsoverskudd på 0,9 millioner dollar, mens bunnlinjen viste minus 1,5 millioner dollar.

Det er primært kostnader i forbindelse med avviklingen av kontrakten for boreskipet Frontier Duchess som trekker ned i andre kvartal, i tillegg til forberedelser til dokking av selskapets største inntektskilde, produksjonsskipet Frontier Seillan.

Frontier har en flåte bestående av fire konvensjonelle boreskip og et produksjonsskip. Tre av boreskipene ligger nå i opplag i Sørøst-Asia. To av skipene skal oppgraderes i andre halvår, og ifølge Bye er det snakk om et ensifret millionbeløp.

- Dette må gjøres for at skipene skal være kontraktsmessig attraktive, sier Bye.

Går rettens vei

I forbindelse med termineringen av kontrakten til Frontier Duchess har selskapet penger til gode fra befrakter. Selskapet har nå initiert rettslig skritt for å inndrive pengene fra operatøren Jegson international.

Bye vil ikke kommentere størrelsen på kravet.

Selskapets eneste boreskip i arbeid, Frontier Ice, går på en kontrakt frem til mars 2004 for det indiske oljeselskapet ONGC. På grunn av finansielle problemer i det felleseide driftsselskapet til Frontier Ice, FADI, vil Frontier kun få betaling for omkring to tredjedel av den avtalte raten.

- Problemet er at raten FADI får i dag er lavere enn tidligere, sier Bye.

Frontier eier en tredjedel av FADI.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere