RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frontline slutter i 100

Sist oppdatert:
Tross ordinær aktivitet i VLCC-markedet fortsetter ratene den kraftige oppturen, og Frontline har nå sluttet en VLCC på meget sterke worldscale 100 til Sør-Korea
Det er det siste døgnet meldt syv VLCC-slutninger i den arabiske Gulf, og rateoppgang onsdag ettermiddag og tirsdag morgen har fortsatt. Mens ratene i går morges lå på rundt worldscale 75, så har de steget til worldscale 100 nå. I løpet av uken har ratene mer en doblet seg. De bunent mandag med slutning helt nede på ws 42,5.

Frontline meldes å ha sluttet Front Lord med 270.000 tonn råolje fra Gulfen til Sør-Korea, Skipet laster for S-Oil 27. mai. Raten tilsvarer omkring 57.000 dollar dagen.

Videre er den moderne VLCC'ene Tinos meldt sluttet på en tilsvarende reise med 260.000 tonn på ws 90, og laster 6. juni.

I Vest-Afrika er det meldt tre slutninger, og ratene er foreløpig uendret. Alle skipene er sluttet østover, og raten ligger på ws 55-60 til Fjerne Østen, og skipene laster i slutten av mai.

I Nordsjøen er OSGs Eagle Virginia meldt sluttet til US Gulf på ws 55, som er ned 5 punkter fra tidligere. Skipet laster 3. juni.

Det er nå en klar økning i suezmax-aktiviteten i Vest-Afrika, hvor innslaget av VLCC'er har presset ratene i lengre tid. Det er meldt seks slutninger, og ratene ligger nå i området ws 102-105 til Nord-Amerika.

Det er seks slutninger også i det indre Middelhav, hvor ratene har kommet under ws 120, og ser ut til å være på vei ned mot ws 100. Det er meldt slutninger helt ned på 112,5 for reiser intra Europa.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere