RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Færre klager på spam-meldinger

Oslo (NTB): Forbrukerombudet får færre klager over spam-meldinger på epost og sms. Risikoen for klekkelige bøter kan ha skremt spammerne, tror forbrukerombud Gry Nergård.

Nedgangen i spam-klager kan også skyldes at spammerne nå heller satser på sosiale medier som Facebook for å spre reklamen sin.

Forbrukerombudet mottok i fjor nesten 600 færre skriftlige klager, ned fra 8.835 i 2011 til 8.242 i 2012. Færre klager på spam-meldinger er den viktigste årsaken til nedgangen. De var redusert med en tredel.

Spam, eller søppelpost, er forbudt etter markedsføringsloven.

De siste tre årene er er fire firmaer og tre enkeltpersoner ilagt solide overtredelsesgebyr for brudd på markedsføringsloven, opplyser Nergård.

- Det er viktig at useriøse aktører ser at brudd på spam-forbudet i markedsføringsloven får konsekvenser, sier Nergård. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere