RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Færre norske skip i ordrebøkene

Sist oppdatert:
Shippingmarkedet er brennhett men Norske redere er i liten grad med på moroa. Bare tre skip bestilt i fjor var norske
Norge har en andel av verdensflåten på vel fem prosent. Men den andelen vil synke, viser en gjennomgang Aftenposten har foretatt.

Rederiene bestilte 90 skip på 2,9 millioner dwt i fjor til en verdi av 19-20 milliarder kroner, ifølge tall fra Norges Rederiforbund. I slutten av året har antall bestillinger tatt seg opp i det gode markedet.

- Årsaken til at norske rederier har så lav markedsandel på bestillinger av skip er at mange er skeptisk til å bestille skip i norsk register. Mange rederier vurderer bestillinger internasjonalt på grunn av usikkerheten rundt vilkårene i Norge, sier sjeføkonom Herbert Kristoffersen i Norges Rederiforbund til Aftenposten.

Den lave norske andelen av verdens bestillinger av skip har lenge bekymret det maritime miljøet. I et tankmarked som det siste året gikk rett til himmels, er det bare Frontline som er storaktør etter av Norges største rederi Bergesen ble solgt til det Hong Kong-baserte World
Wide Shipping.

Men i Bergen svinger Viken Shipping seg. Skipsreder Tom Chr. Steckmest har bestilt og kjøpt tilsammen fem tankskip til rundt 1,8 milliarder kroner, ifølge Bergens Tidende.

- Årsaken til at norske rederier for en stor del er ute av tank og bulk er sammensatt. Det dreier seg om rammevilkår. Skattereglene har like lang holdbarhet som en melkekartong. Men rederiene har også mistet noe av entreprenørånden, sier direktør Einar Danbolt i Bassøe Shipbrokers til Aftenposten.

Også i tørrlast har det vært et fantastisk marked det siste året, på grunn av oppgangen i Kina. Men også her er skipsfartsnasjonen Norge blitt en liten spiller. Bare 3,1 prosent av verdens tørrlastflåte eies av norske rederier, ifølge tall fra Norges Rederiforbund og Clarkson Research Studies. Bare 2,6 prosent av ordreboken i tørrlast er norsk.

I et intervju i fjor høst kommenterte en av de markante norske rederne, Wilhelm Wilhelmsen, utviklingen i det norske shippingmarkedet i et eksklusivt intervju med iMarkedet.no. Les hva han sa:

iMarkedet intervjuer Wilhelm Wilhelmsen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere