RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bjørn Inge Jartun Rødfoss (Romerikes Blad)

Frykt snudd til familielykke

Sist oppdatert:
Amalie (2 1/2) ble alvorlig syk, men god inngripen fra Ahus-ansatte reddet henne. 81 prosent av pasientene er fornøyde med behandlingen de får på sykehuset.

Hjemme hos familien Kjær i Eidsvoll leker Amalie på gulvet. Nå er hun endelig aktiv igjen.

– Nå er Amalie seg selv igjen, smiler pappa Per Kjær.

Formen ble dårligere
Vi går 13 dager tilbake, nærmere bestemt til søndag 27. januar.

Amalie har fått operert bort mandlene og polyppene, samt fått dren i begge ørene.

De første dagene etter inngrepet på Lovisenberg har gått bra, men denne dagen skjer det som ikke skal skje.

– Vi merket at formen til Amalie ble dårligere. Hun som vanligvis er så aktiv diltet bare etter bestevennen sin, sier pappa Per.

– Hun var slapp og ville legge seg ned. Plutselig ser vi at hun blør ut av munnen. Da slår panikken oss, sier mamma Merethe Kjær.

De ringer 113. Vel 20 minutter senere kommer ambulansefolkene. De ringer Ahus, bestiller ekstra blod og setter kursen innover.

Vel framme blir de tatt imot på akuttmottaket.

– Det eneste vi forstår er at du skal opereres igjen da det er noe som irriterer sårene dine, skriver pappa Per i sin egen blogg.

Takker Ahus-ansatte
Mediebildet av Ahus domineres ofte av historier om kapasitetsproblemer, korridorpasienter, fristbrudd og uønskede hendelser.

For Amalie og familien endte den opprivende hendelsen godt.

– Operasjonen var vellykket, og Amalie fikk fantastisk god pleie. De Ahus-ansatte fortjener all den skryten de kan få, sier Per Kjær.

Flere medier – deriblant RB – har satt søkelyset på hendelser som ikke er bra på Ahus. I dag forteller vi historien om Amalie og familien.

De hadde en meget god opplevelse på sykehuset, og tall RB har innhentet viser at de ikke er alene:

I den siste undersøkelsen Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten gjennomførte om pasientenes erfaringer med norske sykehus svarte 81 prosent at «pleien og behandlingen de fikk på sykehuset var tilfredsstillende».

Ytterligere 13 prosent svarte at den var det «i noen grad». De siste seks prosentene svarte at de ikke var tilfreds. Den neste undersøkelsen presenteres i november/desember.

– Vi har cirka 500.000 pasientkontakter hvert år, og får mange positive tilbakemeldinger fra pasienter som har vært behandlet her. Også en rekke pårørende er opptatt av å si dette, sier Ahus-direktør Hulda Gunnlaugsdottir.

Alle skal være fornøyde
– 8 av 10 svarer at de er fornøyde med pleien på sykehuset. Hva tenker du om det?

– Det betyr at vi må strekke oss enda lenger, slik at også de siste 20 prosentene blir fornøyde, svarer hun. I den samme undersøkelsen svarer 27 prosent at forventningene de hadde til sykehuset var basert på medieoppslag.

– Er vi i pressen for kritiske til Ahus?

– Nei, det vil jeg ikke si. Men det har i perioder vært litt ensidige vinklinger. Men i det lyset må vi også ta selvkritikk. Vi må bli flinkere til å fortelle de gode historiene, slik at også de kommer ut. For det er ingen tvil om at det skjer mye bra på sykehuset, sier Ahus-direktøren.

– Ahus jobber med å forbedre pasienttilfredsheten. I løpet av våren 2013 vil det være mulig for pasientene å gi sine tilbakemelding til sykehuset direkte etter sykehusoppholdet, sier kommunikasjonsdirektør Bjarte Reve.

I perioden 1. juli til 21. desember i fjor meldte Ahus fra om 209 alvorlige uønskede hendelser til Fylkesmannen og Helsetilsynet.

Pasientombud Knut Fredrik Thorne i Oslo og Akershus ser en lysning i Ahus-tunnelen.

– Selvfølgelig er det mange pasienter og pårørende som er fornøyde, og det er ingen tvil om at de har mange dyktige fagfolk på Ahus. Takket være dem går det også bra med såpass mange. Torsdagens vedtak med å utvide sengekapasiteten var viktig.

Slipper ikke taket
Hjemme på Eidsvoll har familien Kjær fått seg en støkk.

Amalie smiler og ler igjen, men hendelsen slipper ikke taket med det første.

– Vi fryktet at vi skulle miste henne. Nå er vi bare overlykkelige over at alt gikk bra, sier Merethe og Per Kjær.

Les saken i Romerikes blad her!

Stormen rundt Ahus:

* I lang tid har det vært satt søkelys på kritikkverdige forhold på Ahus. Korridorpasienter, fristbrudd, feilbehandlinger og presset kapasitet er noe av det som har fått mest oppmerksomhet.

* I den sist publiserte undersøkelsen til Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten svarer 94 prosent av de spurte at de enten er «positive» eller «i noen grad positive» til pleien og behandlingen de fikk på Ahus.

* De resterende 6 prosentene svarer at de er «negative». Den neste undersøkelsen er tenkt publisert i november/desember.

* I den samme undersøkelsen svarte 86 prosent at pleiepersonalet snakket slik at de forsto dem. 80 prosent opplevde at pleiepersonalet hadde omsorg for dem.

* Torsdag kveld besluttet Ahus-styret enstemmig å øke sengekapasiteten ved sykehuset. Ut-videlsen er på inntil 61 senger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere