RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Axel Kuhlmann (Flickr: abbilder)

Frykter katastrofe på Bergensbanen

Brannsjef mener sikkerheten er faretruende dårlig.

Brannsjef David Skjerven på Voss frykter at en stor ulykke skal skje på Bergensbanen. Han mener det er overhengende fare for at noe skal gå galt.

- De sender tog av gårde over Hardangervidda under alle slags forhold. Om bord sitter 280 lettkledde personer sammen med én konduktør og én togfører. Bergensbanen har hatt flaks altfor lenge, sier brannsjefen til Bergens Tidende.

Uttalelsene kommer bare dager etter to alvorlige togulykker i Oslo-området, hvor den ene krevde tre menneskeliv.

Brannsjefen advarer nå mot at det også kan få fatale følger om ikke sikkerheten skjerpes på Bergensbanen.

- Vet ikke hva de snakker om
Til avisen sier David Skjerven at han ikke finner Jernbaneverkets kriseplaner tilfredsstillende.

- De som tror at snøscooter og helikopter kan brukes, vet ikke hva de snakker om. En snøscooter har dårlig plass. Et helikopter kan ikke fly om været er for dårlig, sier Skjerven.

I februar 2007 sporet et Signaturtog fra NSB av på Bergensbanen. Flaks gjorde at ingen personer omkom i ulykken, som skyldtes de store snømengdene.

Avviser kritikken
Hos NSB mener man imidlertid at beredskapen er god.

- Vi har godt trent personell, og har sammen med Jernbaneverket og norske myndigheter en omfattende beredskapsplan om en ulykke skulle skje, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til Nettavisen.

At det er stor fare for at passasjerene skulle være i fare på grunn av kulde i en situasjon hvor toget blir strømløst, er han uenig i.

- Vi har tilgang på pledd, slik at passasjerene ikke skal fryse, sier Lundeby.

- Ville ikke sendt tog om det var farlig
Han understreker at det gjøres sikkerhetsvurderinger før et tog får sette kurs mot Bergen eller Oslo på Bergensbanen.

- Hvis vi ikke mente at sikkerheten var god nok, så hadde vi aldri latt togene kjøre, sier Lundeby.

Voss-brannsjefens kritikk av bemanningen om bord i togene er ubegrunnet, mener Lundeby.

- Det er alltid en togfører og en konduktør, i noen tilfeller er det også flere konduktører. I toget som sporet av i 2007 var det to NSB-ansatte om bord i toget. I tilegg var det også en del politifolk, som var på reise.

- Men man kan vel ikke regne med at det skal være personer blant de reisende som har spesialkompetanse på slike ting i hvert tog?

- Nei, selvsagt ikke. Jeg bare understreker hva som var de faktiske forhold i den situasjonen, sier Lundeby.

- Har gode beredskapsplaner
Nettavisen har forsøkt å få en kommentar fra Jernbaneverket, men de har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Til Bergens Tidende sier imidlertid infosjef Inge Hjertaas følgende:

- Vi har beredskapsplaner, og det trodde jeg brannsjefen på Voss visste, Hjertaas til bt.no.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere