RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Full fest for Store norske

Sist oppdatert:
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når Store norske leksikon lanseres med perlende dråper og kanapeer og fem millioner i markedsføring kommende tirsdag.

Et stort oppbud kulturpersonligheter er ventet å være tilstede når det som er blitt kalt tiårets største bokutgivelse lanseres tirsdag.

Perlende dråper
Invitasjonen sier pent antrekk. Gamle Logen er reservert og boblevann kjøpt inn. Og mens kanapeer og drikke fortæres, kan verket diskuteres og nytes til tonene av Ingrid Bjørnov og Kari Bremnes.

- Vi mener jo at dette er en nasjonal begivenhet, og feiringen står til prosjektets størrelse, sier Kunnskapsforlagets Kristin Weidemann Wieland til TV 2 Nettavisen.

Seierstad og Willoch
Kåre Willoch, Francis Sejersted, Åsne Seierstad, Trond Berg Eriksen og kulturminister Valgerd Svarstad Haugland er blant noen av talerne. Berg Eriksen, Seierstad og Willoch har sittet i redaksjonsrådet for leksikonet og gitt råd om det de mener er viktig å vektlegge.

Leksikon av 2005
Arbeidet med å skape en ny utgave til Nye norske leksikon ble påbegynt allerede sommeren 2002 og vil ikke bli ferdigstilt før i 2007.

- Man vil se at dette leksikonet er skapt i 2005 både med bilder, montasjer og innbinding, sier Weidemann Wieland.

Og lite er altså overlatt til tilfeldighetene. Kunnskapsforlaget har gjort flere undersøkelser, blant annet har de forsket mye på hvordan folk forventer at leksikonet skal se ut.

Konservativ smak
- Smaken er ganske konservativ, noe som kanskje ikke er så rart ettersom det skal stilles fram i bokhyllen i mange år, sier forlagssjefen.

Og nordmenn mener altså at et leksikon skal være i skinn, og gullbokstaver er viktig. Utseendet er så viktig at Kunnskapsforlaget selger to versjoner – en kunstskinnversjon til 11.500 og en versjon i ekte skinn til 12.900 kroner.

Vil ha bok
Undersøkelser viser også at folk vil ha leksikon i bokform – i bokhyllen, spesielt når de bruker det hjemme. De som kjøper leksikonet vil også få tilgang til nettutgaven som oppdateres kontinuerlig.

- Det nye leksikonet koster faktisk i reelle kroner 25 prosent mindre enn det gjorde ved forrige utgave i 1999, sier Kristin Weidemann Wieland.

Fem millioner kroner er satt av til å markedsføre Store norske leksikon, men allerede før forlaget hadde noe leksikon å vise frem, har de solgt 1400 sett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere