RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Full gass til markedet

Sist oppdatert:
Kutt merkevarebygging. Kutt kostnader. Kutt diplomatiet. Det er hovedbudskapet i en ny bok om markedsføringsledelse fra Jarle Ørnebo og Svein Inge Leirgulen.

"Speed Marketing" forsøker å ta livet av merkevarebygging som fenomen. Jarle Ørnebo, kjent fra Active ISP og Digtective, og Svein Inge Leirgulen, partner i Zignal og daglig leder av Pride Communications, mener løsningen er å starte digitalt.

- For 90 prosent av bedriftene er det ikke merkevarebygging man trenger, men effektiv og rimelig digital markedsføring. Merkevarebygging tar for lang tid i en verden som endrer seg raskt. Markedsføring skal være salgsfremmende, ikke om noen år, men så fort som mulig. Poenget med Speed Marketing er foruten å være raskt kjøputløsende også å få raske svar fra markedet, sier Ørnebo.

Det handler altså om automatisering av prosesser, digital markedsføring, sanntidsmåling av respons og direkte relasjoner til kundene.

I den første delen beskriver boken hvordan markedsførere bør tenke posisjonering og forretningsfilosofi. Men det er i bokens andre del det virkelige kjøttet materialiserer seg.

Her går nemlig forfatterne gjennom hvordan man konkret kan storme til markedet via digitale kanaler. De dekker domenenavn, bannerannonsering, websider som selger, e-postmarkedsføring, affiliatemarkedsføring, mobil-kommunikasjon, søkemotor-optimalisering og PR-aktiviteter.

Svein Inge Leirgulen mener markedsførere har mye å hente på digital markedsføring.

- Til og med de store har en del å gå på. Selvsagt skal vi ikke glemme off-line kanaler, men ved å begynne med online markedsføring, så kan vi raskt måle hvilket budskap og hvilke segmenter som faktisk virker, sier han.

Til bokens hjemmeside

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere