RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Full pott for Prosafe i Mexico(Ny)

Sist oppdatert:
Prosafe har nå fått hensiktsmeldinger fra meksikanske Inetrpetrol/Ocean Oil Construction til en verdi på 300 millioner dollar for fem av offshoreselskapets åtte floteller
Nytt: Kommentarer fra finansdirektør og konsernsjef

Dagens hensiktsmelding vil sikre ytterligere av Prosafes boligrigger bareboat-kontrakter frem til 2008. Inkludert to tidligere forlengelser har Prosafe totalt fått kontrakter for 2,1 milliarder kroner på det meksikanske flotellmarkedet i år. De tre kontraktene som er tildelt i dag utgjør omkring 1,3 milliarder kroner av den totale kontraktmassen i Mexico-gulfen.

- Dette er en fantastisk avtale, og er det beste vi kunne håpe å få til, sier finansdirektør Stig Christiansen i Prosafe til iMarkedet i formiddag.

Ifølge Christiansen er hensiktsmeldingene jevn gode med at kontraktene er endelige.

- Det er kun formaliteter som står igjen. Disse kontraktene er så detaljerte og omfatter så store verdier at vi ikke kan vente med å melde dem til de endelige kontraktene er klare og signerte, sier Christiansen.

Ren kontantstrøm

Prosafe har dermed fått full pott i det meksikanske flotellmarkedet fra sine partnere Interpetrol Ltd. - Ocean Oil Construction Ltd.

- Som en følge av at riggene opereres på bareboatbasis, tilsvarer kontraktsverdien brutto kontantstrøm fra drift eller resultat før avskrivninger (EBITDA), melder selskapet.

Bareboat-kontrakter innebærer at befrakterne har alle kostnader ved driften, samt driftsavbrudd som skulle oppstå i perioden. Christiansen vil ikke gå i detalj på avskrivningene og rente og avdrag tilknyttet de fem enhetene.

Det vil i forbindelse med tildeling gjennomføres oppgraderinger på tre av riggene, og samlet kostnad er beregnet til 20 millioner dollar. Oppgraderingen vil bety at riggene er ut av inntjening i en periode på 2-3 måneder.

Kontraktene kan termineres på 30 dagers varsel dersom meksikanske myndigheter stopper prosjektene flotellene er tilknyttet.

- Det er en standardklausul som henger igjen fra en periode hvor den meksikanske staten satt med en rekke kontrakter som de ikke hadde behov, og som de heller ikke kunne komme ut av, sier Christiansen.

Nær full dekning

Det er Safe Lancia, Safe Regency og Safe Hibernia som nå også får forlenget kontraktene i Mexicogolfen, mens Safe Britannia og Jasminia ble forlenget 4. mars i år.

Riggene Britannia, Lancia og Regency er dersom hensiktsmeldingen gjøres endelig, sikret inntjening frem til oktober 2008, mens Safe Hibernia går frem til mai, og Jasminia til februar 2008.

Prosafe er totalt dominerende i flotellmarkedet med sine åtte enheter, og etter dagens tildelinger er det lite kapasitet igjen i markedet. Prosafe har en enhet ledig i deler an andre halvår, og to enheter, Safe Scandinavia og Regalia ledige i første halvår neste år.

- Markedet er rimelig balansert, sier konsernsjef Arne Austreid til iMarkedet, men ser ikke behov for noen nybygging av boligrigger i verdensmarkedet.

Austreid sier at dagens kontraktstildeling med fem års kontrakter er farget av balansen i markedet.

- Vi trakk ut Safe Caledonia i fjor, og de la nok merke til det, sier Austreid.

Safe Caledonia er i ferd med å mobilisere til en kontrakt i Australia, og blir ledig igjen våren 2004.

- Vi ønsker å ha kapasitet i Nordsjøen til våre kunder der, samtidig så ser vi også på områder utenfor Nordsjøen og Mexico, og vi har tre enheter å spille på, sier Christiansen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere