RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Galskapens bilspill

Sist oppdatert:
Du har avhengighetsdannende spill, og du har «Trackmania». Nå er oppfølgeren rett rundt hjørnet, og vi har testet den.

Motorsykkelspillet «Elasto Mania» er en klassiker. Brettene, som er fulle av hopp, looper og andre utfordringer, skal traverseres ved hjelp av en tøyelig sjåfør og hans motorsykkel.

Det høres kanskje rart ut, men etter noen omganger er du fullstendig hekta, og timene flyr.

Utvikleren nøyde seg ikke med motorsykler, og ga i fjor ut «Trackmania». Det er skodd over samme lest, forskjellen er bare at utfordringenen skal takles med fire og ikke to hjul.

Spillet lar deg kjøre vanlige løp, løp med økende vanskelighetsgrad, og løse oppgaver som gikk ut på å bygge en bane fra A til B med et begrenset antall biter.

Nå er oppfølgeren «Tracmania: Sunrise» snart i butikkhyllene. Som forventet har grafikken blitt bedre, lyden røffere og utvalget biler og baner enda større. Antall spillmoduser har økt med to. I denne versjonen skal du takle «Elasto Mania»-lignende utfordringer i «Platform» og komme deg gjennom noen mildt sagt sinnsyke baner i «Crazy».

Bane-editoren, som minte alle nostalgikere på klassikeren «Stunts», har fått noen små utbedringer. I «Sunrise» kan du dekorere mye av miljøet rundt og lage rundeløp (i motsetning til «Trackmania» sine punkt-til-punkt løp). Du har også muligheten til å fargelegge bilene selv. Trenger du litt inspirasjon, finner spillet automatisk frem fanskapt materiale og lar deg velge hva som skal legges inn.

Selv om forbedringene er mange, er alt som gjorde forgjengeren så bra på plass. Den tidlige koden har gitt oss mange trivelige stunder, du skal være sær for ikke å synes dette er gøy. Kontrollen sitter fra første stund, og bilene fyker over de utfordrende banene som om de aldri hadde gjort annet.

«Trackmania: Sunrise» er like avhengighetsdannende som forgjengeren. Spillet egner seg perfekt til fem-minuttere, men de har en tendens til å bli lengre. Den fantastiske flerspillermodusen minker ikke akkurat antall timer spillet kommer til å stjele.

Noen bugs er på plass i koden vi testet. Spillet har blant annet en stygg uvane for å krasje, hakke og sende bilen vår gjennom bakken. Blir de rettet opp i, er det mye som skal gå gærent for at «Trackmania: Sunrise» ikke blir en slager. Det har ikke finishen til «Burnout 3» eller «Need for Speed: Underground 2», men alt tyder på at det blir et must for oss arkaderacere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere