RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gambling som prosjektverktøy

Kan tippekonkurranser brukes i styring av bedrifter?
Sist oppdatert:

«Massenes visdom» er et ofte påpekt fenomen som brukes i større og større grad til å spå utfall på fremtidige hendelser. Prediksjonsmarkeder har vist seg å gi en god indikasjon på hvilken presidentkandidat som vinner et valg, og gir ofte også gode resultater til å spå utfallet på sportshendelser.

Imidlertid har det vist seg at prediksjonsmarkeder kan benyttes til langt mer, også internt i bedrifter eller på prosjekter har dette vist seg å gi gode resultater.

Selskaper som Google og IBM har i lengre tid benyttet interne markeder for å spå om prosjekter vil ferdigstilles innen gitte datoer, om produktlanseringer kommer til å bli suksesser, eller hvilke tjenester bedriftene skal fokusere på i løpet av de neste to årene.

Unngår taktiske svar
I prediksjonsmarkedene satser deltakerne penger på sine valg, og vil derfor unngå å svare taktisk, som ofte kan være et problem med vanlige spørreundersøkelser. En deltaker betaler fra 1-99 cent avhengig av hva vedkommende tror utfallet blir.

For eksempel kan spørsmålet være om demokratene beholder kontrollen i Representantenes hus etter valget til høsten. Prisen på denne kontrakten er nå rundt 67 cent. Tror du det skjer, satser du 67 cent. Om så skjer, vil du få tilbake innsatsen pluss 33 cent. Om du på den andre siden tror så ikke skjer, må du beale inn 33 cent, og kan, hvis du har rett, vinne 67 cent i tillegg til å få tilbake innsatsen. Kontrakten vil henholdsvis avsluttes på 100 eller 0. Den som satset rett, får dermed utbetalt 100 cent inklusive egen innsats, uavhengig av hva denne var.

Må være gjennomtenkt
For at man skal få et godt resultat ved bruk av slike markeder internt er det viktig at alle er enig i hva man skal avgjøre. «Blir produktet en suksess i markedet» gir mye rom for tolkning. I noen tilfeller kan suksess være gode kritikker i avisene, mens i andre tilfeller er det faktiske salgsmål som avgjør.

Videre må det være nok deltakere for at resultatet skal bli godt og at ikke prediksjonene vil bli selvoppfyllende. Er det to programmerere på et utviklingsprosjekt, og begge vil vinne med motsatt fortegn, kan en ende opp i en situasjon der veddemålet blir overskyggende og deltakerene bevisst eller ubevist påvirker fremdriften for å sikre seieren.

Et annet artig alternativ kan være å benytte Amazons Mechanical Turk i de tilfellene der spørsmålet faktisk lar seg besvare av utenforstående (og hovedsaklig engelskspråklige). Dette er en tjeneste der man betaler andre for små oppgaver. Man kan for eksempel spørre 100 deltakere om en artikkel vedrørende prediksjonsmarkeder er positivt eller negativt ladet.

Dette har imidlertid sine begrensninger da deltakerne her neppe representerer gjennomsnittskunden for alle typer varer eller tjenester. Det skal heller ikke så mye fantasi til for å skjønne at de som selger arbeidskraften sin på internett for noen småpenger neppe vil være i de øvre lønnssjiktene, og man kan heller ikke være sikre på at deltakerene ikke bare svarer tilfeldig hvis man ikke setter opp spørsmålene slik at de fanger opp dette.

Meningsmåling med kopp
En annen og til tider lukrativ måte man kan få folkemengdenes mening er å gjøre som for eksempel 7-Eleven har gjort i forbindelse med de tre siste presidentvalgene i USA. De har solgt kaffekopper med henholdsvis republikansk og demokratisk trykk. Gjennom valgkampen i 2008 ble det solgt oppimot fire millioner politiske kopper, og gjennom alle de tre valgkampene der kampanjen ble kjørt, var 7-Elevens resultat nærmere det endelige valgresultatet enn det majoriteten av de mer tradisjonelle spørreundersøkelsene var.

Det ble satt opp en webside der man kunne følge resultatene i de forskjellige distriktene, og når kampanjen var over hadde 7-Eleven fått både mye publisitet, solgt mer kaffe enn normalt og igjen vist at det er mye klokt man kan få vite om man spør mange nok tilfeldig utvalgte.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.

Øyvind Dale Spørck jobber som rådgiver innen IT-strategi hos PA Consulting Group. Han har utdannelse innen finans og ledelse fra Arizona State University samt teknologi fra Harvard.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere