RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Polarsirkelen Lufthavn (Lufthavnutvikling.no)

Går for stor flyplass i Mo i Rana

Sist oppdatert:
Avinor vil bygge stor flyplass på Hauan i Mo i Rana, utvide flyplassen i Sandnessjøen og legge ned flyplassen i Mosjøen.

Det kommer fram i Avinors innspill til Nasjonal transportplan som ble lagt fram onsdag.

Les saken i Rana Blad

- Vi anbefaler at det bygges én ny lufthavn i henholdsvis Lofoten (Gimsøy) og på Helgeland (Polarsirkelen) som kan trafikkeres av større fly, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, i en pressemelding.

Han understreker at dette forutsetter nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll på Helgeland, kombinert med forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen til 1199 meter. I Lofoten forutsettes det at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned. I Vesterålen anbefaler Avinor å forlenge Stokmarknes lufthavn til 1199 meter.

Jubler på vegne av regionen
Henrik Johansen jubler på vegne av hele regionen over Avinors innstilling om å etablere en stor flyplass på Helgeland, og er helt sikker på at regjeringen vil følge opp.

- Dette er den dagen folket og næringslivet på Helgeland har ventet på i 30 år. Dette er også en stor anerkjennelse til næringsliv og lokale, regionale og sentrale politikere som har kjempet for å skaffe regionen en stor flyplass, sier den daglige lederen i Polarsirkelen lufthavnutvikling AS i en pressemelding.

Viktig for nordområdene
Johansen er ikke i tvil om at dagens innstilling fra Avinor også blir regjeringens innstilling og Stortingets vedtak.

- I Nordområdemeldingen har regjeringen presisert at verdiskapingen skal være en viktigere dimensjon i politikken for nordområdene, og den har utfordret regionen til selv å definere virkemidlene for vekst. Denne flyplassen er et av Nordland fylkes viktigste svar på denne utfordringen, sier Johansen.

Rana-ordfører Kai Henriksen (H) er ikke mindre glad for meldingen fra Avinor.

- Nesten uvirkelig
- Jeg er rørt og stolt over å være ordfører i en by som har fått dette til. Det er nesten uvirkelig etter seks års jobbing, sier han.

Neste steg på veien mot ny flyplass på Helgeland blir å følge opp merknaden i statsbudsjettet for inneværende år, med å kvalitetssikre anleggsbudsjettet og jobbe med alternative finansieringsmodeller.

- Dette er faginstansens tilråding. Nå er det opp til politikerne å sørge for at det blir slik, sier Marius Meisfjord Jøsevold, gruppeleder for SV på fylkestinget.

- Jeg er kjempeglad for Avinors innspill. Vi ser at et samlet næringsliv, en samlet region er tilhenger av å bygge stor flyplass på Hauan og utvide Stokka. Dette er fryktelig viktig. Samtidig har jeg en viss forståelse for at brukerne av flyplassen i Mosjøen er avventende negativ. Det er lettere å bygge opp enn å legge ned noe. Siste ord er nok ikke sagt. Men en stor flyplass på Hauan, en rimelig stor flyplass på Stokka og en bra flyplass i Brønnøysund er en struktur Helgeland lever godt med, mener han, og legger til at et fortsatt fokus på utbedring av veiene på E6 er viktig dersom lufthavnstrukturen blir slik.

Onsdag ga Avinor sitt innspill til Nasjonal Transportplan (NTP). På en pressekonferanse i Oslo klokken 12.00 overleverte konsernsjef i Avinor Dag Falck Petersen rapporten som sier hvordan de ser for seg flyplasstrukturen.

Les flere saker i Rana Blad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere