RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Det var her på Best bensinstasjon på Bjørkheim i Samnanger tabben skjedde da det skulle fylles drivstoff i tankene.
Det var her på Best bensinstasjon på Bjørkheim i Samnanger tabben skjedde da det skulle fylles drivstoff i tankene. Foto: Arne Ristesund

Gigantisk tabbe ved bensinstasjon

Sist oppdatert:
Det kan fort koste 60.000 kroner å fikse dette – per bil.

(BA.no): De var ingen god dag for Best bensinstasjon på Bjørkheim i Samnanger fredag.

Da det skulle fylles drivstoff i bensin- og dieseltanken, ble det gjort en gigantisk tabbe:

Det havnet bensin i dieseltanken – og motsatt.

Vet ikke hvem som har gjort feil

Dermed fikk de som skulle fylle drivstoff feil type ut av pumpene og ned i tanken på bilen sin.

Det bekrefter eier av Solheim Autoservice og forhandler ved Best bensinstasjon Harald Solheim til BA.

– Vi var helt ukjent med feilen helt til kundene fikk problemer med bilene. Vi vet ikke sikkert ennå om det er tankbilen som leverer drivstoffet som har gjort en feil når han har fylt tankene eller om det er feil på drivstoffet som er levert fra Mongstad, sier han til BA, og legger til:

– Men det er ikke vi som har gjort feilen.

Solheim forteller at drivstoffet ble levert i 19-tiden fredag kveld. Lørdag morgen åpnet de klokken 0900.

– Da var det lite trafikk ved stasjonen. Så var det en som fylte bensin og fikk motorstopp. Klokken 13 stengte vi stasjonen etter meldinger om at kunder hadde fått problemer med bilene sine.

Venter på svar

Solheim sier det er tatt prøver av tankene som er sendt til Mongstad.

– Vi får svar på prøvene mandag.

Solheim sier han så langt har fått beskjed om at seks biler er brakt til verksted etter tabben.

– I tillegg står en bil står inne på stasjonen fortsatt. Dette er trist for både stasjonen og de som har fått problemer med bilene sine.

– Får erstatning

Solheim forsikrer kunder som har fått motortrøbbel om at de ikke skal bli skadelidende som følge av feilen.

– Jeg har sagt at de får sende regningen til oss, så får vi sende den videre til rette vedkommende – enten det blir Statoil Mongstad eller transportøren.

Han har drevet bensinstasjon i 30 år, og dette er faktisk fjerde gangen han opplever en slik tabbe.

– Det er ti år siden sist gang det skjedde. Da ble det betalt ut erstatning i 100.000-kronersklassen.

Forbannet

Solheim har måttet holde bensinstasjonen stengt hele søndagen også, og må trolig holde stengt også mandag. Han er frustrert over hvor lang tid det går å rette opp etter feilen.

– Det er litt beklagelig at når en slik feil oppstår må det gå gjennom mange ledd før man får sugd opp det feile drivstoffet og får fylt opp riktig drivstoff på tankene. Det blir tap, tap og tap hele veien på oss, så jeg er både frustrert og litt forbanna.

– Jeg har ikke tenkt på hvor mye jeg taper, men det blir nok mange tusen kroner. Det tapet vil jeg søke regress, sier Solheim oppgitt.

Nå håper han bare kundene ikke har blitt skremt etter tabben.

– Jeg håper kundene kommer tilbake. Det virker som de har forståelse.

– Alle prosedyrer fulgt

Circle K Norge AS har avtale om levering av drivstoff og kortsystemer til Best-kjeden, forteller kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K AS Norge til BA i en e-post.

– Sjåføren til transportøren HOYER Norway AS, som kjører drivstoff for oss i dette området, sier at alle prosedyrer for sikker levering ble fulgt. Både tankbilen og Best Bjørkheim har Cross Over Prevention (COP), dette er en teknisk sperre som skal forebygge feilfylling av drivstoff. For å forklare det enkelt, så leser COP at det er samsvar mellom drivstoff-koblingene på tankbil og påfyllingsstuss på stasjon, for å sikre at vi losser bensin på bensintankene og diesel på dieseltankene. Hvis det ikke er samsvar, får man ikke fylt. Og det er ingen spor i våre systemer som tilsier at sjåfører har overprøvd systemet, forklarer Hansen.

Han forteller som Harald Solheim at det er tatt prøver av drivstoffet på tankene på Best-stasjonen,

– Disse er sent til analyse på Mongstad. Når analysesvarene foreligger vet vi med sikkerhet hva som har skjedd.

Måtte taue biler

Daglig leder i NAF veitjenester, Åge Angeltveit, bekrefter at de måtte til bensinstasjonen på Bjørkheim for å hente flere biler som fylte feil på grunn av tabben.

– Hvor mange biler vi måtte hente er jeg usikker på.

Han sier at dersom man har fylt bensin på dieselbilen, er det viktig ikke å starte bilen.

– Men de som fylte bensin på dieselbilen var jo ikke klar over at de gjorde nettopp det, og har nok startet bilen. Hva da?

– Da kan det lett bli en svært kostbar affære. I dagens dieselbiler er det høytrykkspumper og finmekanikk som er avhengig av smøring. Bensin tørrer ut mens diesel har den smørende egenskapen som mekanikken trenger. Det tar ikke lange stunden før bensinen har tørret ut bevegelige deler i pumpe og dyser, forklarer Angeltveit.

Kostbart

Angeltveit sier at dersom man har startet bilen, må verkstedet som regel rense hele innsprøytingssystemet og skifte komponenter.

– Det kan fort koste opp mot 60.000 kroner for bytting av deler og rensing. Det er litt avhengig av hvilket bilmerke det er snakk om, sier Angeltveit.

Han sier at NAF ukentlig må hente dieselbiler som er fylt med bensin.

– Det er en klassisk bommert, men at bensinstasjonen fyller bensin på dieseltankene har jeg bare hørt om en gang tidligere, sier Angeltveit til BA.

Les flere nyheter på nettsidene til Bergensavisen her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere