RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gir blaffen i informasjonsmerket

Børsen har innført en merkeordning for bedrifter som oppfyller flere informasjonskrav. Dette gir flere selskaper blaffen i. Les hvilke og hvorfor
Sist oppdatert:
Tre av fire selskaper på Oslo Børs mener at børsens nye informasjonsmerke har liten eller ingen betydning for prisingen av selskapets aksjer.

Det viser en undersøkelse som er gjennomført på oppdrag av IR- og kommunikasjonsrådgiverne Trolltind før jul, melder Finansavisen.

Undersøkelsen er gjort blant de 30 prosent av selskapene på Oslo Børs sine to største noteringslister, OB Match og OB Standard. Men selv om selskapene ikke mener at merket har noen verdi kommer mange til å søke. Bare 2,5 prosent av selskapene i undersøkelsen sier at de ikke vil søke om merket.

Per Bjørkum, rådgiver og daglig leder i Trolltind, sier til Finansavisen at det er skuffende at selskapene ikke tar informasjonsmerket mer alvorlig.

Han mener det er en sammenheng mellom aksjekurs og selskapenes informasjonsarbeid.

- Mange selskaper klager på lav aksjekurs, men årsaken er ofte at selskapet er lite likvid, sier Bjørkum til avisen og sier at dette ofte henger sammen med at aksjen er lite synlig og at selskapet får liten oppmerksomhet.

I Frontline har de et litt annet syn på saken. Rederiets finansdirektør er rett og slett lei av det de kaller sertifikathysteri.

- Av og til må vi si i fra om at det er nok, sier Frontlines finansdirektør Tom Jebsen til Finansavisen og fortsetter med at de ikke trenger nok et sertifikat på det de driver med.

Han sier til avisen at de ikke vil søke om merket, og sier at dette er et bevisst valg fra selskapets side.

- Vi tilfredsstiller de fleste kriteriene for å få informasjonsmerket. På områder vi ikke gjør det er det et bevisst valg, sier Jebsen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere