RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Globalt konsept i norsk innpakning

Sist oppdatert:
Burgergiganten McDonald`s er i gang med sin største globale reklamekampanje. Konseptet ”i'm lovin' it” kommer snart i norsk innpakning.

For første gang lanserer McDonalds en global reklamekampanje som ikke er laget i USA, men er resultatet av en konkurranse blant McDonald's ledende reklamebyråer over hele verden. Vinnerideen er utviklet av det tyske reklamebyrået Heye & Partner.

Som Propaganda skrev i går lanserer restaurantkjeden nå en ny, verdensomspennende merkevarekampanje, der tidligere Britney Spears-beiler, Justin Timberlake, har en sentral rolle. Med ham i spissen lanserer de konseptet "i'm lovin' it", som danner grunnsteinen i McDonald's nye markedsstrategi

- Det er første gang i McDonald`s historie at vi går løs på samme kampanje samtidig over hele verden. Også for vår del er dette en stor kampanje, sier markedsdirektør Anders Aunbu i McDonald's Norge AS.

Kampanjen hadde premiere på tysk TV i går og reklamefilmene blir vist på norsk TV første gang 25. september. Burgerkjeden har valgt TV 2 og TV3, samt samtlige norske kinoer som sine medier. Det kommer ikke print eller utendørs i denne omgang. Kampanjen skal i første omgang gå i fire uker.

"i'm lovin' it" består blant annet av fem nye reklamespots, filmet på tolv forskjellige språk og på mange ulike opptakssteder, som Brasil, Sør Afrika og Malaysia. Reklamefilmene handler om kunder verden rundt og om deres forhold til McDonald's.

Blant mer enn 100 ledende regissører valgte McDonald's James Brown fra britiske Smuggler/Stink Productions som ansvarlig for regien, mens musikken er utviklet av tysk-amerikanske Mona Davis Music. Reklamefilmene hadde verdenspremiere på tysk tv i går kveld og vil i løpet av september sendes på tv-skjermer over hele verden.

Lanseringen av «i'm lovin' it» er en viktig milepæl i revitaliseringen av merkevaren McDonald's. I tiden fremover vil McDonald's bygge «i'm lovin' it»-temaet inn i annonsering, produktreklame og all overordnet merkevarekommunikasjon.

- Dette konseptet er ment å dukke opp i all vær annonsering fremover. Det er ment å være et rammeverk for all vær virksomhet. Jeg regner at det kommer en norsk reklameproduksjon med dette konseptet snart, sier Aunbu til Propaganda.

I Norge har McDonald`s brukt Leo Burnett som sitt faste reklamebyrå i en årrekke. Byrået har blant annet stått bak filmen "Toothfairy", som de har hevdet seg med i reklamekonkurranser verden over, blant annet med en Gullfisk i fjor. Filmen har blant annet blitt plukket opp av McDonalds i Argentina, og gått på TV der. Den gjorde det også godt i FAB Awards i London.

I Norge bruker burgerkjeden, ifølge ACNielsen, rundt 40 millioner kroner brutto på annonsering årlig i mediene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere