RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

GM vil selge Saab

Sist oppdatert:
Bilselskapene legger fram sine kriseplaner.

Stockholm (NTB-TT-AFP): Den amerikanske bilindustrien legger fram sine kriseplaner for den amerikanske Kongressen tirsdag kveld. Allerede er det klart at GM vil selge det svenske datterselskapet Saab.

Samme dag la alle de tre store bilprodusentene fram bekmørke salgstall.

Chrysler meldte tirsdag om en svikt i det amerikanske salget i november på hele 47 prosent. General Motors (GM) salgstall raste i samme periode med 41 prosent, mens Fords salgssvikt var på 31 prosent.

GM er likevel den av de amerikanske bilprodusentene som sliter tyngst og selskapet kunngjorde tirsdag at de er på utkikk etter kjøpere til det svenske datterselskapet Saab.

Det er GMs nestsjef, Fritz Henderson, som innrømmer at Saab må selges.

GM trenger 126 milliarder
GM opplyste også tirsdag at selskapet bare denne måneden trenger 4 milliarder dollar for å overleve. Beløpet tilsvarer drøyt 28 milliarder kroner målt i dagens kurs.

Innen slutten av mars neste år må GM ha nye 12 milliarder dollar, nesten 85 milliarder kroner. Totalt er behovet på 18 milliarder dollar, hvilket tilsvarer 126 milliarder kroner. Selskapet lover å betale tilbake 12 milliarder dollar innen 2012.

GM har lagt fram planer om å kutte arbeidsstokken med mellom 20.000 og 30.000 stillinger innen 2012.

Toppsjefen Rick Wagner har i tillegg sagt seg villig til å jobbe for en årslønn på 1 dollar eller 7 norske kroner. Andre i GM-ledelsen har også signalisert at de vil gå med på omfattende lønnskutt.

Ny tiggerunde
Saab-eieren GM og Volvo-eieren Ford vil sammen med Chrysler på ny prøve å overtale kongressmedlemmene til å støtte dem med en krisepakke.

Da den amerikanske bilindustrien forsøkte seg i november, fikk den klar beskjed om å komme tilbake med et nytt forslag. Lederne måtte den gang reise hjem med halen mellom beina etter at dårlig forberedte krav ble tatt svært ille opp.

De fikk blant annet beskjed om å legge fram planer om hvordan de har tenkt at de skal fortsette å være levedyktige i en situasjon der de rammes av sviktende salg, kredittørke og økonomiske krisetider. Og dessuten krav om at deler av produksjonen legges om til mindre og mer klimavennlige biler.

I over to uker nå har bilindustrien jobbet med sine strategiplaner, som ikke bare kan få store konsekvenser i USA, men trolig avgjørende effekt på bilindustrien i resten av verden – ikke minst i Trollhättan og Göteborg.

Og på tross av at Saab kan bli solgt, er de akutte problemene størst i Volvo akkurat nå. En stadig synkende ordreinngang tvinger nå selskapet til å stanse produksjonen flere dager i desember.

Ford-plan
Ford gjorde det tirsdag kjent at deres omorganiseringsplan tar sikte på å gjenopprette lønnsomheten fra og med 2011 dersom Kongressen vedtar en nødfinansieringspakke på opp mot 9 milliarder dollar.

Ford har sammen med fabrikkens arbeidere laget et omfattende innsparingsprogram. Ford vil også investere 14 milliarder i ny teknologi og trappe opp satsingen på elbiler.

Selskapet vil dessuten selge sine fem jetfly, og hvis Ford får hjelpepakken fra Kongressen, sier toppsjef Alan Mulally at også han vil jobbe for 1 dollar i året, som et tegn på tillit til at selskapets omstruktureringsplan vil fungere og redde framtiden for Ford. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere