RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Golar bygger om på spekk (Ny)

Sist oppdatert:
John Fredriksens LNG-rederi Golar LNG har nå inngått en avtale om å bygge om det første av sine LNG-skip til en flytende mottaksterminal for LNG. Foreløpig er ikke enheten sikret noen kontrakt
Nytt: Kommentarer fra selskapet

Det er med den anerkjente verftsgruppen Keppel i Singapore at Golar nå har inngått en kontrakt for ombygging av et av sine eksisterende LNG-skip til en flytende importterminal for LNG (flytende naturgass).

Ombyggingen er ventet å koste 90 millioner dollar, og det nye terminalskipet med regassifiseringsenhet ombord er ventet å stå klar i andre kvartal 2007. Enheten har fått betegnelsen FSRU (Floating Storage and Regasification Unit).



Ren spekk

Golar har valgt å bygge om LNG-skipet uten en langsiktig kontrakt, og slik sett er konvertering en ren spekulasjon.

- Det er vår tro at ikke noe annet system kan konkurrere med dette konseptet når det gjelder tid og pris når tidlig eller ekstra etterspørsel etter gass skal dekkes. Vår markedsundersøkelse har avdekket en rekke spesifikke muligheter for FSRU'en, imidlertid har ingen fast kontrakt blitt signert, sier teknisk direktør Graeme McDonald i Golar LNG i en kommentar.

Ifølge selskapets beregninger vil terminalen være ferdig tre år før en konvensjonell landbasert terminal, og de årlige besparelsene i energiproduksjonskostnader kan være over 50 millioner amerikanske dollar.

Ikke til Livorno

Fredriksen & Co er meget nær en en langsiktig kontrakt for en flytende importterminal utenfor den italienske havnebyen Livorno.

Kommersiell sjef Charles Peile presiserer imidlertid overfor iMarkedet.no at skipet som nå skal konverteres ikke vil bli brukt i Livorno-prosjektet.

- Der skal vi bruke Golar Frost, sier Peile til iMarkedet.no.

Han bekrefter at Golar foreløpig ikke har inngått noen kontrakt for konvertering av Golar Frost. Prosessen med Livorno-prosjektet har tatt flere år, men synes nå å være kun kort vei unna etter at den italienske næringsministeren godkjente prosjektet rett før jul.

Peile ser muligheter for den spekulative enheten i blant annet Middelhavet, men utelukker heller ikke USA. Her har allerede Golar et prosjekt gående med Torp Technology for en offshoreterminal i Mexico-gulfen.

Peile forventer at skipet som skal konverteres vil bli tatt ut av konvensjonell drift mot slutten av inneværende år for å bli satt i Keppels dokk.

Det er etter alt å dømme den 2004-bygde Golar Winter som vil have i dokken til Keppel. Dette er det eneste fartøyet igjen i Golar-flåten som foruten Golar Frost ikke er dekket opp på lengre kontrakter.

Om byggingen og satsningen på en FSRU er i tråd med Golars uttalte strategi om å komme inn i andre deler av verdikjeden for LNG enn kun selve frakten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere