RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
DØD LINJE: Gøran Andre Edvardsen og resten av Netcom-kundene i Ersfjord har vært uten mobildekning i ti dager. Og å være uten mobildekning i disse trådløse tider er en alvorlig utfordring for familiehverdagen.
DØD LINJE: Gøran Andre Edvardsen og resten av Netcom-kundene i Ersfjord har vært uten mobildekning i ti dager. Og å være uten mobildekning i disse trådløse tider er en alvorlig utfordring for familiehverdagen. Foto: Privat

Gøran må kjøre to kilometer for å ringe: - Jeg føler meg lurt

Netcom-kunder har vært uten mobildekning i halvannen uke.

Sist lørdag brøt mobilnettet til Netcom sammen i Ersfjorden i Tromsø. Siden da har kundene til tele-giganten vært uten kontakt med omverdenen – i alle fall over telefonene sine, skriver Nordlys.

En av de frustrerte og nett-løse ersfjordingene er Gøran Andre Edvardsen. Han har vært i kontakt med Netcoms kundeservice en rekke ganger de siste ti dagene, uten at det så langt har båret frukter.

- De har hevdet at feilen er fikset en rekke ganger den siste uka, uten at nettet har kommet opp igjen. Det har vært en helt elendig kundeservice, sier Edvardsen til Nordlys.

Nordlys fikk først tak i Edvardsen på Facebook. Deretter måtte han kjøre to kilometer til Ersfjordeidet for å la seg intervjue om dekningsproblemene.

- Det er jo utrolig at det går an i 2015. Netcom har hatt seks virkedager på seg, uten at de har klart å ordne opp, sier Edvardsen.

Direktelinje til UNN

For med kone og tre barn i hus er det ikke lett å få hverdagen til å gå i hop uten telefon.

- Den mellomste datteren på åtte har nylig fått telefon, slik at hun kan ringe når hun drar på skolen og når hun kommer hjem. Det har jo ikke gått etter planen. Heldigvis har vi en leieboer som kommer hjem i 14-tiden om dagene og som kan si fra til oss over Facebook at datteren vår har kommet seg trygt hjem, sier Edvardsen.

Han forteller at Netcom-problemene i Ersfjordbotn startet i juli i fjor, samtidig som han og kona fikk sitt tredje barn.

- Gutten vår fikk en diagnose som i tiden etter fødselen gjorde det nødvendig med en direktelinje til intensivavdelingen på UNN, hvor vi har vært innlagt flere ganger. Da mobilnettet begynte å svikte, klarte vi ofte ikke å ringe ut når vi trengte bistand. Det var et rent helvete. Vi kunne jo ikke engang ringe over til naboene for å be om hjelp, forteller Edvardsen.

Han sier at etter i fjor sommer har dekningsproblemene gått opp og ned, før nettet falt helt sammen siste helga i mai.

Fikk fagre løfter

Flere personer i Ersfjorden skriver på Facebook at de allerede har byttet over til Telenor-abonnement. Det sitter imidlertid langt inne hos Edvardsen.

- Jeg kjøpte nye telefoner til familien i romjula, med binding og nedbetaling, så det er jo ikke bare å si opp. Den gang fikk jeg løfter om at dekningen skulle bli så mye bedre, med 4G og alt. Og nå sitter vi her uten så mye som én strek på mobilskjermen. Jeg har vært en fornøyd Netcom-kunde i åtte år, men nå føler jeg meg rett og slett lurt, sier Edvarden.

Hos Netcom får Nordlys opplyst at problemene som har rammet selskapets kunder i Ersfjord med stor sannsynlighet ligger i en Telenor-eiet basestasjon.

- Derfor er det Telenor som har ansvar for å fikse feilen, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i Netcom.

Hun håper på ny informasjon fra Telenor i morgen.

Netcom beklager

- Det siste vi hørte fra Telenor var at de skulle gi oss en oppdatering i morgen formiddag. Forhåpentligvis vil de da også gi oss et rettetidspunkt, sier Scheen, som har stor forståelse for frustrasjonen til selskapets kunder i Ersfjord.

- Vi må bare beklage overfor dem som lider av denne feilen, og har stor forståelse for at folk blir frustrert. Nå håper vi bare at dette blir rettet så snart som mulig, sier Scheen til Nordlys.

Det har ikke lyktes Nordlys å få et klart svar fra Telenor om når feilen vil være fikset. Årsaken er at det er Telenor Wholesale som står for bortleie av basestasjoner til Netcom og andre mobilselskaper.

- Dette er prosesser som jeg ikke har innsyn i, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

- Men generelt sett så står Telenor ansvarlig overfor Telenor-kunder, mens når Netcom har feil overfor sine kunder, så er det dem som må svare for det, legger direktøren til.

Les flere saker fra Nordlys her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere