RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
UANSVARLIG?: Loni Jane Anthony fra Australia avslører for sin herskare av følgere at hun følger en strikt diett, også under graviditeten.
UANSVARLIG?: Loni Jane Anthony fra Australia avslører for sin herskare av følgere at hun følger en strikt diett, også under graviditeten. Foto: Instagram/LoniJane

Gravid 25-åring promoterte omstridt diett for sine 100.000 følgere

Sist oppdatert:
Dette har fått flere til å rase.

(SIDE2): Den kjente, australske bloggere Loni Jane Anthony (25) får kritikk for å promotere sin egen, strikte diett i forbindelse med sin graviditet.

Hun er gravid med sitt første barn, og går på en diett som er en tilpasset versjon av en fettfattig og vegetarisk diett. Hun spiser rundt 80 prosent frukt og grønnsaker, 10 prosent protein og 10 prosent fett. Dette er en diett som også er populær blant profesjonelle idrettsutøvere.

På sin egen blogg skriver hun at hun spiser rundt tjue forskjellige frukter og grønnsaker per dag, til frokost, lunsj og noen ganger til middag.

Etter at hun valgte å snakke ut om sin egen fruktbaserte diett til en avis i hjemlandet var det flere som kommenterte at dette var både uansvarlig og narsissistisk - spesielt med tanke på at hennes Instagram-konto har nesten 100.000 følgere, og at innholdet der stort sett består av «selfies» hvor hun viser fram sin slanke kropp.

- Hun har misforstått

Ernæringsfysiolog Fiona Hunter har sett på dietten som Anthony beskriver på sin blogg, og mener dette ser helseskadelig ut.

- Lori har misforstått om hun tror dette er sunt. Ikke bare setter hun sin egen helse på spill, men også hennes ufødte barns helse. Det er altfor lite proteiner i denne dietten, noe som fører til en mangel på flere nøkkelvitaminer. Siden dietten hennes bare tilfører henne en svært liten del av det kalsiumet hun behøver, vil babyen ta kalsium fra hennes eget skjelett for å bygge ben. Dette vil føre til at Lori har en større risiko for benskjørhet i fremtiden, sier hun.

Også Shona Wilkinson, ernæringsfysiolog, fraråder gravide kvinner å følge denne dietten.

- Jeg ville ikke anbefalt dette for noen. Protein og fett er viktig å få i seg alltid, og spesielt under en graviditet. Aminosyrene som proteiner består av er byggestener for kroppens celler - også babyens. Det er viktig å få i seg nok proteiner gjennom hele svangerskapet, men spesielt i andre og tredje trimester, når babyen vokser raskest, sier Wilkinson til Mail Online.

- Noen fettsyrer er spesielt viktig under svangerskapet fordi de støtter babyens utvikling av hjerne og øyne - både før og etter fødselen. Fett vil også hjelpe morkaken og andre vev å vokse, og studier viser at noen typer fett kan bidra til å forebygge og lav fødselsvekt.

- Følte meg syk innvendig

Anthony, på sin side, insisterer på at hun aldri har følt seg bedre, og at hun aldri har slitt med spiseforstyrrelser. Hun sier at hun begynte med fruktdietten etter at hun følte seg sliten og syk etter å ha spist mye søppelmat og fått i seg store mengder alkohol.

- Jeg begynte ikke på denne dietten for å gå ned i vekt. Men jeg følte meg syk innvendig. Jeg følte at jeg tok knekken på meg selv. Hvis jeg hadde fortsatt med denne livsstilen ville jeg ha endt opp med en sykdommer som kreft, eller jeg ville ha begynt å se eldre ut altfor tidlig. Så å gi opp den type mat var veldig enkelt for meg, sier hun.

Dietten 80/10/10, som er utviklet av doktor Douglas Graham, er populær blant idrettsutøvere. Anthony har tilpasset dietten noe, og har fulgt den i tre år.

På bloggen sin har hun listet opp en meny for en vanlig dag.

- Til frokost spiser jeg en type frukt. For eksempel minst en halv vannmelon, seks store appelsiner, druer, epler, ananas, og lignende. Til lunsj drikker jeg som oftest en liter smoothie, som består av minst seks eller flere bananer, vann, dadler og kanskje bær eller kokkosnøttvann. Til mellommåltid spiser jeg en stor salat, seks bananer, eller en stor smoothie. Til middag spiser jeg salat, noen ganger sammen med bakt eller stekte poteter, uten fett. I tillegg spiser jeg en bolle med acaibær, og litt bananiskrem.

Vil inspirere

Da hun ble spurt om hvor mange bananer hun vanligvis spiser per dag svarte hun at hun gjerne spiser mellom 15 og 20 bananer.

Selv om mange har kritisert henne for å promotere denne type diett som gravid, så er det også flere som støtter henne. Antony sier at målet hennes er å inspirere kvinner til å legge fra seg både søppelmat og alkohol.

- Hun er åpenbart sunn ettersom hun er gravid. Fint for henne, skriver en.

- Bra jobbet, Loni, Håper babyen din blir født sunn og fin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere