RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Kokhanchikov (Thinkstock)

Grete Roede tjener fett på at du ikke går ned

- At man må gå på flere kurs, burde være en dokumentasjon i seg selv at effekten er minimal.

(SIDE2): Grete Roede AS tjener fett på at du ikke klarer å gå ned i vekt. Har du gått et kurs og ikke klarer å holde vekten etterpå, fins det nemlig oppfølgingskurs. Og skal det egentlig være nødvendig med oppfølgingskurs når du allerede har betalt i dyre dommer for å gå ned i vekt på det første kurset, ved hjelp av Roede-metoden?

Bør det ikke heller være pengene tilbake-garanti? Slik som treningssentrene har begynt med. «Kom i form på 8 uker eller pengene tilbake» lover Sats. Elixia mener de kan gi deg bedre form på bare 4 uker, om du lover å trene to ganger i uka. Men de sier jo selvsagt ikke noe om pengene tilbake dersom du ikke holder formen - over tid.

Ingen garanti-kun oppfølging


Grete Roede AS har ingen garanti - men hvis du ikke holder vekten kan du ta et «Hold vekten» kurs til 2390 kroner.

Grete Roede AS holder kurs for de aller fleste. For den aktive, den gravide, den som vil holde vekten, den som vil gjøre det ekspress, for deg som er senior eller deg mellom 13-17 år. Kursene koster fra 1500 kroner (4 ganger) og oppover til 5390 (for 8 ganger)

Slik markedsføres «Hold vekten» kurset på Grete Roedes nettsider: «Kurset er primært for deg som har funnet din trivselsvekt. Det er lettere å holde trivselsvekten når du har gjennomført et Roede Hold Vekten-kurs. Undersøkelser viser at ca. 60 prosent av de som har gått «Hold Vekten-kurset»har trivselsvekten i behold etter 3 år. Det står også at «Kurset passer også for deg som trenger en pause i vektreduksjonen»

- Det at man må gå på flere kurs, burde være en dokumentasjon i seg selv at effekten er minimal, sier pedagog og kognitiv psykoterapeut, Rune Andreassen i Livsstilsprogrammet til Side2.

Han mener du heller må trene mentalt for å gå ned i vekt.

- I det øyeblikket man er bevisst og mestrer de faktorene som påvirker handlingene våre, så er man i stand til å ta ansvar for egen helse. Hjelp til selvhjelp. De tradisjonelle metodene vektlegger i liten grad dette perspektivet. Det å hevde at mangel på kunnskap om mat kan være en årsak til overvekt er direkte feil. Folk vet i utgangspunktet mer enn nok hva som er sunt eller usunt, problemet er mengdene inntak av mat - og det er direkte knyttet opp imot tanker og følelser.

HVA SYNS DU OM SLANKEKURS? DISKUTER UNDER

For tradisjonelt?

- Grete Roede-metoden er det vi kaller tradisjonell behandling av overvekt, det forskning viser er at tradisjonell behandling gir effekt på kort sikt, men ingen varig effekt. Livsstilsprogrammet tilbyr også slankekurs over 10 uker, men med fokus på coaching.

Slik markedsfører Livsstilsprogrammet seg: Livsstilsprogrammet er det eneste slankekurset du behøver. Hvorfor kaste bort pengene dine ved å gå på slankekurs etter slankekurs? For å oppleve at vekten din oppfører seg som en «jojo» Ved å melde deg inn, vil du få en ferdig slankeplan som du må følge hver dag, for å gå ned i vekt og holde den nede livet ut.

Vi spurte konsept og PR sjef Jeanette Roede, i Grete Roede AS, om det er slik at slankekurs hjelper, og hvorfor man da trenger oppfølgingskurs.

- Dersom kursene fungerer, hvorfor holdes det da oppfølgingskurs? Har dere oversikt over hvor mange som går flere enn et kurs?

- Vi sier at et av de aller viktigste kursene våre er vårt «Hold Vekten-kurs». Å gå ned i vekt er første del av prosessen, og den krever jobbing, og er også veldig motiverende, for man får resultater.

Å klare å holde vekten er en annen del av prosessen. Når du har nådd vektmålet ditt, skal du ikke lenger følge en «ned i vektmeny», og heller ikke gå tilbake til kostholdet og livsstilen du hadde før du begynte på kurs - nå er det å finne en sunn livsstil med gode vaner du trives med og kan leve med på sikt. Vi har flere forskningsrapporter som viser at de som velger å følge et «Hold Vekten-kurs» i mye større grad lykkes med et varig vekttap.

«Hold Vekten-kurset» har månedlige møter gjennom ett år, og det som er fint med å være i oppfølging så lenge er at man får prøvd seg på ulike utfordringer, høytider, faser, motgang og medgang samtidig som man har en kursleder som står ved siden av og følger opp. På den måten får man testet livet med nye vaner og ny vekt, slik at man kan finne sin vei og balanse - uten å miste fokus og gå opp i vekt igjen.

- Men er det realistisk at overvekt som har sneket seg på i løpet av mange år kan slankes bort i løpet av et kurs hos dere?

- Ja, det er helt realistisk at vekt som har sneket seg på i løpet av mange år kan slankes bort på kurs hos oss. Det er derfor Roede-metoden fremdeles lever og er like populær etter snart 40 år i Norge. Man går ned mellom 1/2 -1 kilo i uken på kurs hos oss, og gjennomsnittet går ned ca. 6 kilo på ett kurs. Har du flere kilo, er det lurt å gå flere kurs, det viser seg at sjansen for å komme helt i mål er betydelig større dersom du får oppfølging på kurs til du har nådd vektmålet ditt.

- Det er ikke lett å gå ned i vekt på egen hånd, hvor mange har ikke prøvd å starte mandag, og gir seg onsdag eller torsdag? Eller 1. januar, men sprekker ganske fort. All forskning viser også det samme, at oppfølging i grupper har betydelig bedre resultater enn de som skal klare det på egen hånd.

- Vil det ikke være slik at det å spise for mange handler om tanker og følelser og at det da må jobbes med dette?

- Det er mange grunner til at folk sliter med vekten. Det kan være mangel på kunnskap om mat, mange av oss vet ikke hva maten inneholder, hvor mye energi/kalorier det er i ulike matvarer, og hvor mye vi forbruker og hvor mye vi faktisk får i oss eller hvor mye vi har behov for eller trenger å spise. Høflighet ødelegger også... Vi er sosiale vesen og det er vanskelig å takke nei til kake hos svigermor, vin med venninnene midt i uken, øl med gutta på fotballkamp, kake på jobben, wienerbrød i møter etc. Både fordi det kan virke uhøflig, men også selvfølgelig fordi dette er hyggelige sosiale anledninger som det er lett å føle seg utenfor dersom man ikke gjør som «flokken».

- Mat er også mye forbundet med følelser. Det er ikke uten grunn at det heter kjedespising, trøstespising, det fortjener jeg, nå skal vi kose oss, kosemat, kosespising, nå skal jeg unne meg litt ekstra..Det er ikke så vanskelig å gå ned i vekt og fokusere på kosthold og aktivitet i en periode, men det å gjøre det til vaner du skal leve med, og klare å holde på det krever mer jobbing. Da må du se på mer enn bare kosthold og fysisk aktivitet. Derfor jobber vi med fire pilarer som vi kaller for matglede, mosjon, motivasjon, mestring og medmennesker.

Det gjøres på denne måten:

MATGLEDE: mat som smaker godt og du blir mett av, samtidig som det gjør kroppen glad. MOSJON: trening og hverdagsaktivitet. MOTIVASJON OG MESTRING: mental trening, bevisstgjøring, bli kjent med egne vaner, tankesett, mønster - og å finne nye måter å gjøre det på. ikke minst fokusere på mestring, og at man faktisk får det til (mange har kjent på det motsatte mange ganger i forbindelse med å gå ned i vekt), snakke pent til seg selv og rose seg selv. MEDMENNESKER: relatert til punktet over om at vi er sosiale vesen, og i tillegg dette å ha en heiagjeng, på kurs og også lage en hjemme, be om støtte og hjelp til å holde på gode vaner, tørre å være åpen på egne prosess for å få hjelp til å lykkes.

Uten effekt

Ifølge Andreassen går Livsstilprogrammets filosofi ut på å «tenke» deg slank istedenfor å veie maten, presse seg på trening eller gå et tradisjonelt slankekurs.

- Mange eksperter sier at det er fysiologiske årsaker til at man ikke lykkes. Det de glemmer, er at det er tankene våre, altså det mentale, som styrer alle våre følelser, kroppslige reaksjoner og handlinger. Derfor må vi gå rett til roten av problemet og ikke fortsette med de enkle løsningene som bare gjør ting verre. Lærer du deg de riktige teknikkene for endring av eget tanke og følelsesmønster, så behøver du kun å gå på et kurs, ikke flere slik Roede hevder.

- Jeanette Roede har rett i at oppfølging i gruppe kan ha en effekt, men har man målt effekten spesifikt i henhold til Roede metoden? Det er direkte uetisk å hevde at oppfølging i gruppe har en effekt, uten at man kan dokumentere det spesifikt for eksempel i forhold til Roede-metoden. Jeg vet at mange forteller om at det å gå i gruppe har vært nyttig, men det er ikke det samme som at det har en effekt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere