RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Haakon tok t-banen

Sist oppdatert:
En kongelig er ikke blitt avbildet på t-banen siden 1973.

BILDESPESIAL: Haakon på t-banen

(Sinsen/SIDE2): Bildet av kong Olav som tok t-banen under oljekrisen for 33 år siden, er et av de mest kjente og berømte bildene i norsk kongehistorie.

Kongen gjorde som nordmenn flest, og fulgte oppfordringen om å la bilen stå da han skulle på skitur i 1973.

Fikk gratistur
Mandag fulgte kronprins Haakon i samme sporet som sin bestefar. Og i likhet med kongen, slapp kronprinsen å løse billett...

Anledningen var åpningen av t-baneringen rundt Oslo. Nå kan endelig de reisende kjøre t-bane rundt hele hovedstaden. Prosjektet har tatt seks år å fullføre.

T-baneringen har kostet ca 1,4 milliarder kroner.

60 millioner reisende
- Enhver storby med respekt for seg selv må ha et skikkelig t-banesystem, poengerte samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Samferdselsbyråd Peter N. Myhre var opptatt av hvor mange passasjerer som årlig fraktes i t-banesystemet.

- Med 60 millioner reisende, vet osloborgerne at t-banen er til å stole på, sa han.

Forsinket
Men helt til å stole på, var ikke VIP-toget med kronprinsen mandag formiddag. Ettersom kortesjen med den kongelige gjesten hadde en noe forsinket ankomst til Majorstuen stasjon, ble togavgangen 3 minutter forsinket.

Det gikk ikke upåaktet hen. Informasjonsdirektør Merete Agerbak-Jensen kikket bekymret på klokken og konstaterte forsinkelsen.

- Vel. Det var i hvert fall ikke sporveienes skyld at vi ble forsinket, poengerte hun tørt og lettere lattermildt.

Fikk leketog
Etter at t-baneringen offisielt var åpnet, fikk kronprinsen med seg en ekte sporveisleke hjem til barna Marius, prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus:

Nemlig et leketogsett - selvsagt med Oslo sporveiers logo og farger...

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere