RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Halvgrått lysglimt i Ålesund

Sist oppdatert:
Det småregner i Ålesund i øyeblikket. Det kler fjoråret til I&M Kommunikasjon relativt godt.

Det gikk greit, men ikke like bra som ventet, for Ålesund-firmaet I&M Kommunikasjon i fjor. På høsten 2002 håpet I&M på et driftsresultat på 1,7 millioner kroner. Byrået landet på 1,3.

- Vi var mer optimistiske på høsten. Vi hadde et anslag på 1,5 eller 1,7, men det ble ikke så bra som vi forventet da, opplyser daglig leder Terje Tolaas (bildet) i I&M til Propaganda. Firmaet holder på med markedsføring, reklame og samfunnsinformasjon.

Likevel ble fjoråret atskillig bedre enn året før, da I&M hadde et driftsunderskudd på 3,3 millioner kroner.

- Vi er mellomfornøyde. Vi er fornøyde på den måten at markedet har vært tregt og tungt, men likevel har fått positivt driftsresultat, selv om det ikke ble like bra som forventet. I sum blir vi da mellomfornøyde, sier Tolaas.

Blant annet sparte firmaet utgifter ved å kutte nærmere fem millioner i varekostnad.

- Vi kuttet primært på alt som er av løpende kostnader. Vi har vært forsiktige over hele linja og moderate på alle punkter, mener Tolaas.

I&M ble nedbemannet, fra 25 til 21 personer.

- I begynnelsen av 2002 reduserte vi bemanningen med totalt fire stykker, de første fire månedene i 2002. Det hjelper også på kostnadsbildet vårt, forteller han.

Tolaas forteller at byrået også sparer penger ved å levere digitale løsninger, noe stadig flere kunder ønsker seg, fordi man da slipper materialkostnader til brosjyrer og annet meteriall.

I&M endte på et overskudd før skatt på 1,1 millioner kroner, og kan koste på seg et utbytte på 650.000 kroner. Daglig leder beskriver situasjonen som halvgrå og småregn, med lysglimt.

Den Ålesunderbaserte møbelprodusenten Ekornes er, og har vært i mange år, kommunikasjonsbyråets hovedkunde. Sammen utarbeidet Ekornes og I&M en internasjonal kampanje for godstolen Stressless.

- Det er hovedkunde for oss og har vært det i mange år, sier Tolaas. Hovedfundamentet til I&M er Ålesunds-regionen. Men Tolaas mener det finnes mye potensiale i det sentrale østlandsområdet.

Nye kunder for I&M er dørprodusenten Dooria, Aker Kværner Yards og rørsystemprodusenten Pipelife Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere