RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Han er mest pop i reklame

Og hun er minst likt av folket...

(SIDE2:) At kjendiser kan tjene store penger på internasjonale reklamekampanjer er godt kjent.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Ofte stiller de største navnene opp i kampanjer i andre land enn sine egne, i håp om at ingen skal finne det ut.

Les mer: Kjendisene selger seg

Men for å være interessant for de store merkene holder det ikke å være berømt, du må også være godt likt.

«Q score»
Reklamebyråene opererer med en såkalt «Q score», der vanlige folk blir spurt om de gjenkjenner diverse kjente mennesker. Hvis de gjør det, blir de så spurt om de teller kjendisen blant sine egne favoritter. Så hvis en kjendis er godt likt av halvparten av de spurte, blir det en Q score på 50.

Og Yahoo news har avslørt hvilken stjerne som har den høyeste Q score, nemlig William Petersen.

Petersen spiller Gil Grissom i «CSI», for tiden verdens mest sette TV-serie.

Stabil popularitet
- Han har vært den med størst appell i de siste fem årene, forteller Steve Levitt i Marketing Evaluations Inc, som står bak Q-scoren.

Andre stjerner som scorer høyt er Will Smith, Tom Hanks, Denzel Washington og Johnny Depp.

Blant kvinnene, som vanligvis er litt mindre populær, finner vi navn som er litt mindre kjente her i Norge. Som blant annet skuespillerinnen Carol Burnett, Mariska Hargitay fra «Spesialavsnittet» og countrysangeren Reba McEntire. Og så Julia Roberts da.

Blant folkene med negativ Q score finner vi Paris Hilton som blant annet har reklamert for burgere. Også på nei-lista er Snoop Dogg, Nicole Richie og Howard Stern.

Se Paris i reklame for Burger King

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere