RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Carina Charlotte Carlsen

Har du en god forretningsidé på lur?

- Ikke hold på ideen din, sier Gunnvor Vik. Hun er en suksessfull gründer.

Mange kan se på terskelen for å begynne for seg selv som svært høy og ikke minst som svær skummel å krysse. Men i Norge finnes det mange unge gründere. Nedenfor blir det presentert to eksempler på norske gründere som har startet en liten idé og ført til suksessfulle selskaper.

Nettavisens journalist, Carina Charlotte Carlsen, gjennomførte et dybdeintervju med gründerne bak smykkemerket Celine Engelstad i desember 2012. To unge jenter gikk sammen og bygde et sukssesfult merke som nå selger for millioner kroner årlig. Her gjengis deler av intervjuet.

- Lag det selv!
Celine Engelstad og Gunnvor Vik er to hardtarbeidene og uredde gründere fra Oslo. Sammen startet de det suksessfulle smykkemerket Celine Engelstad i 2007.

Nå holder de til sentralt i Oslo, i et kontor som preges av sitater fra Apple-legenden Steve Jobs og store reklameplakater for deres eget merke.

Gründerideen oppsto fem år tilbake da Celine Engelstad var med sin mor på Sandvika storsenter.

- Der så jeg et armbånd jeg hadde kjempelyst på, men det kostet 3.000 kroner. Mamma spurte om jeg var gal og ba meg lage et selv, forteller Engelstad til Nettavisen NA24.

Hjemme har hun alltid blitt oppfordret til å bruke hendene og være kreativ. Derfor begynte Engelstad å lage smykker på si.

Les hele intervjuet her: Celine og Gunnvor selger smykker for 10 millioner

- Kvinnene gikk bananas
Etter hvert begynte hun å selge smykkene hjemme i sin egen stue til venner og kjente.

- Det var helt kaos i stuen min. Kvinner som skulle ha julegaver gikk helt bananas, sier Engelstad.

På et av disse utsalgene var også Gunnvor Vik, som senere skulle bli Engelstads partner.

- Jeg kjøpte ikke noe den dagen for jeg var så fascinert av alle som var der og hvor attraktive smykkene var. Det var nesten krangling om smykkene. Så jeg kunne se at dette var en typisk kvinnelig gründergreie, forteller Vik.

Som markedsfører så Vik på dette som en stor mulighet til å få realisert hennes egne drømmer, om å starte selv. Dagen etter ringte hun Engelstad, som ikke var så vanskelig å overbevise.

- Jeg solgte meg ganske raskt inn. Etter denne starten har det vært en ganske lang reise, sier Vik.

Sammen gikk de inn for å bli en av de største norske smykkemerkene innen 2012. Visjonen var å lage norske designsmykker til en overkommelig pris.

- Ikke hold på ideen din
Jentene har hele tiden vært opptatt av at de skulle bygge et brand og at dette skulle bli stort. De valgte derfor å satse på et segment som ligger mellom gullsmed og bisjoteri.

- Vi traff spikeren litt da vi satset på mellomsegmentet i markedet. Valget av distribusjonskanal har også vært avgjørende for vår suksess. Det er det som er viktig når man er gründer også. Man kan ha en veldig god idé og et veldig kult produkt, men hvis du ikke planlegger riktig og tar riktige valg kan det gå galt. Er det behov for produktet ditt? sier Vik.

- Vi brukte mye nettverk. Jeg tror det er veldig avgjørende å ikke gå rundt å holde på ideen selv, men at du deler den med andre, for folk er villig til å hjelpe.

Derfor gikk Engelstad og Vik ut på markedet og utførte undersøkelser for å se om det var behov for deres smykker. Undersøkelse var også viktig for å ha et godt grunnlag å presentere til investorene.

For det er nemlig investorer som har gjort det mulig for jentene å føre smykkemerket, Celine Engelstad. Investorer har de hentet gjennom nettverk og venner. I tillegg har jentene tatt opp egne lån for å finansiere merket.

Startet som skoleoppgave
Nettavisens journalist var også i kontakt med gründerne bak det suksessfulle klesmerket Fleischer Couture. De er også to jenter som har gått sammen og satset på sin idé.

Maja Mejlænder Fleischer har alltid vært interessert i klær og å være ute i naturen. I 2004 skrev hun en universitetsoppgave hvor hun lagde en skijakke til jenter.

- Jeg ønsket å lage et konsept med skiklær for jenter som var kule og funksjonelle, sier Fleischer til Nettavisen NA24.

Derfor lagde hun et konfeksjonskonsept med navnet Fleischer Couture, som skulle være eksklusivt og ha nummerert antall.

Ut fra oppgaven gikk hun inn i et samarbeid med Thea Eline Sundhell. Sammen brukte de flere år på å finne en fabrikk i Kina som kunne lage klærne.

Les hele intervjuet her: Utsolgt etter utrolig Sarah Jessica Parker-stunt

Kom sent i gang
- Så det tok fire år før vi hadde noen prøver som kunne selges. Lansering ble derfor i 2008, sier Sundhell.

Kostnadene ved å starte opp som gründere har heller ikke vært så lett for Fleischer-jentene. Selskapet er selvfinansiert. Det har gjort at jentene har måttet jobbe 100 prosent ved siden av i flere år.

- Vi har ønsket å ha kontrollen i selskapet og ville gjøre ting selv, sier Fleischer.

Men gjennom beinhard jobbing i til sammen åtte år har de klart å bygge et suksessfullt selskap.

- Vi har hatt veldig is i magen hele veien og ikke trodd at ting er lettvint. I tillegg har vi snudd opp og ned på hver eneste krone som har kommet inn og ikke brukt penger før vi har kunne tatt oss råd til det, sier Fleischer.

På grunn av at det var trangt med penger i begynnelsen tok ikke jentene ut lønn før sommeren 2010.

Den største salgshappeningen til Fleischer Couture skjedde på slutten av året i 2012. Under utdelingen av Nobels fredspris i Oslo la jentene en av sine jakker i resepsjonen på hotell Grand Hotel der Sarah Jessica Parker holdt til, med en lapp som sa at jakken var til Parker.

Senere så de at stjernen var fotografert av Se og Hør i deres jakke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere