RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SJOKKERT: Hauk Are Fjeld ble sjokkert da han fant sensitiv informasjon og nakenbilder av en voksen mann på lånetelefonen han fikk fra Elkjøp. – Det var veldig ubehagelig, synes han.
SJOKKERT: Hauk Are Fjeld ble sjokkert da han fant sensitiv informasjon og nakenbilder av en voksen mann på lånetelefonen han fikk fra Elkjøp. – Det var veldig ubehagelig, synes han. Foto: Bjørnar K. Bekkevard

Hauk Are (20) fikk lånetelefon med nakenbilde

Hauk skulle bare lese meldingene sine. Da dukket det opp et bilde av en naken mann.

- Det er godt den havnet i mine hender. Hadde det vært noen andre, kunne de sendt rundt bildene, skiftet passord på Facebook-profilen og sendt masse stygge meldinger til alle på adresselista.

Hauk Are Fjeld (20) sitter med en hvit Huawei-telefon i hendene og viser hvordan han enkelt får tilgang til en fremmed manns Facebook-profil, mailboks, meldinger og telefonlogg.

- Med all denne informasjonen kunne man jo ødelagt livet hans, sier Fjeld til Tønsbergs Blad.

Nakenbilde på melding

Forrige uke leverte 20-åringen mobiltelefonen sin til Elkjøp for reparasjon, og fikk en lånetelefon til midlertidig bruk. Da han satte inn SIM-kortet sitt i telefonen og skrudde den på, så han mange meldinger som lå lagret på telefonen.

- Jeg trodde det var noen av mine gamle meldinger som lå lagret på SIM-kortet, forteller han.

Men da Fjeld åpnet en av meldingene, kom det opp et nakenbilde av en voksen mann.

- Det var veldig ubehagelig, syntes Fjeld.

Etter en stund kom det også inn e-post på telefonen. Her kom det opp en samtale den tidligere brukeren hadde hatt med et familiemedlem, der de to diskuterte noe som tydelig ikke var ment for andres øyne.

- Kanskje han ikke er så teknisk

Etter at Fjeld forsto at mye av innholdet på lånetelefonen ikke var hans, men tilhørte en fremmed mann, sluttet han å kikke på det.

Han ville ikke snoke i andres privatliv.

- Men hadde det vært noen andre kunne de nok ha funnet mye informasjon her, tror han, og legger til:

- Det kunne jo også vært en konsernsjef som hadde hatt telefonen før meg. Da kunne jeg fått vite bedriftshemmeligheter.

Fjeld synes det er rart at den forrige brukeren av lånetelefonen ikke passet på å slette spor etter sitt bruk før han leverte telefonen fra seg.

- Særlig med de bildene han har liggende her, sier han.

- Men det kan jo hende han ikke er så teknisk god og vet hvordan man gjør det.

Selv vil 20-åringen være veldig forsiktig med hva som blir liggende i telefonens minne når han leverer den fra seg igjen.

- Jeg kommer ikke til å logge inn på mailen min engang, og når jeg leverer den fra meg skal jeg slette absolutt alt.

MENNESKELIG SVIKT: Elkjøps kommunikasjonssjef, Øystein Schmidt, mener en menneskelig svikt har ført til at sensitiv informasjon og bilder har fulgt med en lånetelefon fra en bruker til den neste.

- Elkjøp bør ta ansvar

Informasjonsdirektør i Datatilsynet, Ove Skåra, forklarer at både bruker og Elkjøp i denne situasjonen har ansvar for å slette informasjon fra lånetelefonen.

- I første rekke er det opp til den enkelte å beskytte sitt personvern, forklarer Skåra.

Informasjonsdirektøren mener likevel at Elkjøp burde ha unngått å gi ut en telefon med sensitiv informasjon og bilder.

- Elkjøp, som den profesjonelle aktøren, burde ha gode rutiner som sørger for at slikt ikke skjer, sier han.

Skåra forstår at brukere føler seg utrygge når slikt skjer.

- Man bør kunne stole på en stor aktør som Elkjøp.

- Vi har vært for sløve med rutinene

Elkjøp beklager at personlig informasjon har fulgt med en telefon til neste bruker.

Fakta: Ikke la det bli deg

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Rådgiver i sosiale medier, Bjørn-Arild Alnæs, har ti gode råd som kan hindre at nettopp dine sensitive bilder blir spredt til omverdenen:

1. Husk at telefon og nettbrett kanskje ikke er det beste stedet å lagre viktig informasjon.

2. Sørg for at du har mulighet for fjernsletting av mobilinnholdet, og aktiver programmer som «Find My iPhone» og tilsvarende.

3. Ta sikkerhetskopi av innholdet med jevne mellomrom.

4. Skru av blåtanntilkobling hvis du ikke bruker den.

5. Ikke åpne mistenkelige SMS, MMS eller e-post på mobilen.

6. Gå gjennom telefonen regelmessig for fjerne eventuelt sensitivt innhold som har blitt lagret.

7. Ikke «jailbreak» telefonen (gjelder iPhone-brukere) og hold deg til app'er fra et godkjent marketplace (App Store, Market, osv.).

8. Meld alltid fra til teleoperatøren hvis du mister telefonen, politiet hvis du tror telefonen er stjålet, og arbeidsgiver hvis du mister en jobbtelefon.

9. Unngå også å lagre sensitiv informasjon i nettskyer.

10. Ha alltid tastelås og/eller passord aktivert for å få tilgang til mobilen/nettbrettet.

- Her har vi vært både uheldige og for sløve med våre rutiner, noe som selvsagt ikke skal skje, sier kommunikasjonssjef ved Elkjøp Nordic AS, Øystein Schmidt.

Schmidt forklarer at når lånetelefoner leveres inn, skal Elkjøp slette all data på enheten dersom dette ikke allerede er gjort. Kommunikasjonssjefen mener det her må ha skjedd en menneskelig svikt.

- Retningslinjene er tydelig kommunisert hos oss, men så lenge det er en menneskelig faktor inne i bildet, kan det skje en feil.

Lurt å dobbeltsjekke

Schmidt forklarer videre at firmaet nå vil skjerpe sine rutiner i Tønsberg.

- Varehuset vårt i Tønsberg er allerede i gang med en større gjennomgang knyttet til dette.

Samtidig oppfordrer han folk til generelt å være forsiktige med data som ligger på mobiler, nettbrett og PC-er.

- Dobbeltsjekk gjerne om du har fjernet all slik informasjon før du leverer fra deg eller kaster et slikt produkt, råder han.

Les flere saker fra Tønsbergs Blad her.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere