RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Heftig animasjonsteknologi i L.A. Noire

Sist oppdatert:
Spillstudio mener de har knekt koden for troverdig animerte figurer.

«GTA»-skaperen Rockstars actionspill «L.A. Noire» utvikles ikke av Rockstar selv, men av selskapet Team Bondi. I et intervju med det offisielle Playstation Magazine forteller grunnleggeren av selskapet, Brendan McNamara, at de har klart å gjøre det Quantic Dream ikke klarte med «Heavy Rain».

- Vi mener vi har klart å forbigå «the uncanny valley». Dette er slutten på spandexdrakten, sier McNamara og sikter til drakten skuespillere ofte har på seg når bevegelser digitalt skal overføres til et spill eller en film.

«The uncanny valley» (den uhyggelige dalen) er et begrep som brukes innen robotteknologi. Ifølge teorien får mennesker en følelse av avsky når de ser roboter med tilnærmet menneskelig utseende og oppførsel.

Til «L.A. Noire» benytter Team Bondi seg av en teknologi kalt Motion Scan utviklet av det australske selskapet Depth Analysis. Med hjelp av 32 kameraer skapes et 3D-bilde av skuespilleren med både farge, bevegelser og lyd. Bildene kan så overføres direkte til spillet, klare til bruk.

- Vi ville lage et detektivspill, og da er det viktig å avhøre folk. Hvis du skal oppdage om mennesker ljuger, må du kunne se etter de små, avslørende tegnende, sier McNamara.

Den psykologiske thrilleren «Heavy Rain» til Playstation 3 har fått mye skryt, særlig for sin fortellerstil, men også for sine livaktige spillfigurer. McNamara er imidlertid ikke overveldet over animasjone i Quantic Dreams spill sammenlignet med resulatet fra Motion Scan.

- Figurene ser fantastiske ut, men når det kommer til troverdighet må du fremdeles legge inntrykket til side og bare glede deg over spillet. Sammenlignet med «Heavy Rain» kommer vil til å tegne en strek i sanden, sier sjefen i Team Bondi.

Foruten en lengre artikkel om «L.A. Noire» i magasinet Game Informer, vet vi lite om spillet. Men ifølge nettsiden Connected Consoles, lover Rockstar at det vil komme mer informasjon «snart».

Vi følger spillets hovedfigur Cole Phelps som etter hvert jobber for mordkommisjonen i et korrupt LAPD anno 1947. Phelps møter ikke utfordringer bare i jobben, han blir også plaget av gjerninger han gjorde under andre verdenskrig.

Ifølge All Games Beta vil «L.A. Noire» ha en åpen verden, men skal ikke ligne på «Grand Theft Auto» hvor du kan skyte hvem du vil når du vil. Spillet foregår dessuten i en ekte by.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere