RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hei! utfordrer kreative ledere

Sist oppdatert:
- Reklamebransjen er konservativ, og de er begge en del av den konservatismen, sier Hei!-sjef Alf Bendixen om Erik Hersoug og Paal Tarjei Aasheim.

Reklamebyråer tør ikke å utfordre kundene sine lenger, skrev Propaganda i forrige uke. Hei!-sjef Alf Bendixen er uenig.

- Er reklamen så mye dårligere enn for fem år siden? Jeg tror ikke det. Vi reklamefolk er eksperter på å kritisere reklame som vi ikke har laget selv, påstår Bendixen.

Kreativ leder i Kreativt Forum, Erik Hersoug, ønsker modigere byråer. Kreativ leder i JBR McCann, Paal Tarjei Aasheim, vil ha reklame som engasjerer og vekker oppsikt. Begge savner at reklamebransjen står mer på sitt overfor kundene.

- Denne uttalelsen fra Hersoug og Aasheim viser en forferdelig konservativ holdning til hvordan man skal møte en av reklamebransjens utfordringer, kommenterer Bendixen.

Hei! har blant annet laget den Lara Croft-inspirerte reklamen for Imsdal, der en dame løper og løper i ørkenen forfulgt av tørste menn. Solo, Mozell, Munkholm, Maxbo og Finn er også blant Hei!s kunder.

- Hvis reklamen skal bli bedre og modigere, er løsningen da å skrike, krangle, diskutere og rope mer? Dette tror jeg er en gammeldags konservativ holdning, som jeg håper snart går ut på dato, mener Bendixen.

Han etterlyser innsikt, ikke oppsikt og mener krangling er gammeldags. For Bendixen fungerer det bedre å samarbeide med kunden.

- Hvis vi skal få mer dristige annonsører tror jeg veien er en helt annen: Den går gjennom bedre innsikt, bedre grunnarbeid, mer tenking og tettere samarbeid med oppdragsgiverne. Annonsørene må involveres i den kreative prosessen i større grad. Da vil de også se at byråer har de samme ambisjonene som annonsørene, sier Bendixen.

Han viser til en undersøkelse fra Sverige som viser at markedssjefer der synes at kreativ reklame ikke er bra reklame.

- Hvem har rett? Hvem vinner debatten? Den som roper høyest? Det er nye tider nå. Det stilles nye utfordringer til reklamebransjen. Hersoug og Aasheim har vist tydelig at de ikke har løsningen. Men de har rett på ett punkt: Reklamebransjen er konservativ, og de er begge en del av den konservatismen, sier Bendixen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere