RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Heier både på egen klubb og Vålerenga

Kjendisinnflyttere stiller opp for Vålerenga.

Vålerenga Fotball er ute med en kampanje der Oslo-boende kjendiser fra andre steder i landet stiller opp og sier hvorfor de har sans for Vålerenga også – til tross for at de har hjertet i sin lokale klubb.

Først ute er Tone Damli, som er Sogndal-patriot. Det som gjør at hun stiller opp for Vålerenga er den jobben Oslo-klubben gjør for unge og marginaliserte jobbsøkere gjennom prosjektet Jobbsjansen. Å gi alle en sjanse, til tross for ulik bakgrunn er noe av det Vålerenga har jobbet med over lang tid gjennom flere typer prosjekter. Dette engasjementet er det som gjør at innflyttere som Tone Damli har sans for Vålerenga. Selv om hun håper at Sogndal slår Vålerenga i fredagens Tippeligakamp!

Vanskelig by

- Oslo er unik fordi det er så mange innflyttere her som egentlig ikke har noen tilknytning til byen. Det gjør at grasrot- og breddearbeide vårt er av kanskje større betydning enn i mindre byer, sier leder for profil og kommunikasjon hos Vålerenga Elin Horn.

- Vårt sosiale engasjement er bredt og stort og har gått over mange år, men er forholdsvis lite kjent i byen. Det vil vi gjøre noe med, samtidig som vi inviterer til kamp og god stemning, sier Horn.

Vil øke engasjementet

- Vi vil jo at innflyttere som bor i Oslo, som kanskje selv heier på Brann, Rosenborg eller Tromsø, skal få et positivt forhold til Oslos største og viktigste klubb, sier Hågen Pettersen i Futatsu Industries, byrået som har jobbet med Vålerenga i over to år. Futatsu har hatt det de kaller sosioprogrammet som sitt viktigste engasjement, nettopp fordi det er unikt og over tid kan flytte oppfatninger om klubben.

Lettere å føle når du har kunnskap

Tekstforfatter Line Nordland er det kreative teamet som har løst jobben, begge for øvrig innflyttere.

- Vi kan relatere oss til det å ikke ”føle sterkt” for fotballklubben Vålerenga, men det stiller seg litt annerledes når du får et innblikk i alt hva Vålerenga driver med. Barn som vokser opp i Oslo bør få en mulighet til å møte en Oslo-storhet, selv om foreldrene har hjertet et annet sted. Vi tror at Vålerengas sosiale engasjement er én måte å gjøre Vålerenga mer attraktiv på. Det som er viktig for Vålerenga er også viktig for byen, og bør derfor være viktig for de som bor her, sier de to.

Det er gjort avtaler med flere kjente innflyttere, og Vålerenga gleder seg til fortsettelsen da de umiddelbare reaksjonene på konseptet har vært udelt positive til nå.

Se kampreklamen med Tone Damli her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere